Monday, January 21, 2008

واحد ميكروباص وحياتك


واحد ميكروباص وحياتك

واحد ميكروباص وحياتك
باب جديد فيه خواطر بسيطة اشاركها معكم ليس لاى غرض الا للشهرة وكسب الاموال الطائلة واستنهاز الفرص واستغلال الشعب العامل
منتهى الحب والتقدير والتواضع من معالي شخصي الجليل
منكم واليكم ... واحد ميكروباص وحياتك


واحد اجتماعيات:

العروسة .. هى الفتاة الوحيدة التى اختارها العريس من بين صديقاتها لترتدى الفستان الأبيض استعدادا للعمل كخادمة بمنزله


واحد مطب صناعي:
اذا كنت تمشى فى الشارع صباحا وسمعت صوت دق للطبول والزغاريت والافراح لا تستعجب اذا اكتشفت انه لا يوجد فرح ولا يحزنون على صباح ربنا وان هذا الصوت فقط خارج من توك توك


واحد سجل مدني:
دائما ما نحتار فى اختيار اسم جديد للمولود .. وتزداد الحيرة عندما نبحث على اسم دلع لهذا الاسم


واحد أشغال شاقة قسم احفر فى الجبل:
كابتن ... هو كل يوم شغل شغل ... هو مافيش شتيمه ولا ايه ؟؟؟


واحد عباسية نفسية:
كلما كانت الاجازة السنوية طويلة ومريحة كلما كانت سبب اكثر المعاناة فى العالم اذا ما تذكرنا ما سوف نعود اليه


واحد تكنولوبيا وزبادى فى المايكروييف:
كثير ما اتمنى ان امتلك محرك البحث جوجل او ياهوو داخل ادراج ودواليب المنزل والمطبخ


واحد سياسية:
الحزب الوطنى الديموؤراطي .... يا انبل يا اكرم يا اجمل يا اسعد يا اشرف يا محمد يا جمال يا عزمي يا اسماعيل بس اسماعيل مين ؟؟


24 comments:

Anonymous said...

واحد تعليق

كلام جميل.. كلام معقول.. مقدرش أقول حاجة عنه

Anonymous said...

واحد كلام في السياسة

العروسة .. هى الفتاة الوحيدة التى اختارها العريس من بين صديقاتها لترتدى الفستان الأبيض استعدادا للعمل كخادمة بمنزله

Anonymous said...

واحد شفت نفسي فيه

:)

كثير ما اتمنى ان امتلك محرك البحث جوجل او ياهوو داخل ادراج ودواليب المنزل

وأضيف

وأوراقي

وجيوبي

وذكرياتي

Memo said...

الوجه الاخر للعملة

Anonymous said...

100 100

Yasser Hussein said...

وعندك واحد فول بالزيت الحااار
:)
أنا مش معاكي في حكاية أن الواحد بيتجوز واحدة عشان تكون خادمة في بيته
لأن ببساطة وعن تجربة الراجل مننا ممكن يعمل كل اللي بتعمله الست في البيت والمطبخ باقتدار وفي وقت اقل وبسرعة أكثر من الست
أما حكاية التوك توك فأعتقد أن من أهم أسباب انتشاره هو أسمه الكوميدي وبما أننا شعب محب للكوميديا وبنسمي السيارة عزيزة وبنسمي دماغنا الطاسة
فأسم التوك توك لطيف وظريف ودمه خفيف
:))))

خالص تحياتي

Anonymous said...

واحد اجتماعيات :
ياريت خادمه بس ,دى كمان بتقلب مرشد سياحى لكل زائر فى شقتها ( جيبتى الستاير منين ,المفرش ده بكام ,مين اللى عملك المطبخ )
واحد مطب صناعى :
المسحراتى :اصحى يا نايم
التوك توك:العنب العنب
و االحكم بعد ام دولت
واحد سجق مدنى :
جمله لازم اسمعها مع كل مولود جديد (لو الاسامى بتشترى كان الفلاح سمى ابنه ........)
واحد اشغال شاقه:
اعمل نفسك ميت , او ولع فى الجرجير (اللى هو المدير)
واحد عباسيه نفسيه:
اصل الراحه اسمها ويك اند مش سمراند , ولما ده يحصل مش هيبقى فيه ماساه و لا حاجه
واحد تكنولوجيا :
لما تبقى عايز تنقل السرير وفجاه تلاقى علامه فوقيه اسمها كات و فى الاوضه التانيه مكتوب على الجنب بيست.
واحد سياسه :
اسماعيل يا راجل , ده يبقى ابن عم على جمعه , عارفين طبعا مين على جمعه, دول من سلاله عائله ( داناختك ).
واحد شاى و صلحو :
وخلى الحساب عليا

مصر هى أمى said...

الحزب الوطنى محطتيش ليه بقية الاسماء
واسماعيل ده ممدوح اسماعيل فاكراه اللى لسه هربان
والباشا رئيس الوزراء قال هجيبه يعنى هجيبه بس مقلناش سنة كام ناوى يرجعه مصر علشان يتحاسب على غرق العبارة

اسكندراني في الغربة said...

واحد تحية وواحد سلام وواحد عسكري يجي يشوف المكتوب دة ويقوليك بقا مين اسماعيل
:)
:)

تحياتي

Iskanderani said...

مساء الخير بنوتة من وسط البلد؛

اولا الف شكر علي الهدايا الجميلة وربنا ما يحرمناش من خيراتك.
ثانياً تمنياتي الطيبة بالتوفيق بين كل الابواب المطروحة للمناقشة إبتداً من التكنو -لا مش المزيكا- التكنولوجيا وتتسخين الملوخيية بالارانب في الميكرو وييفففففف علشان تتحول لعسل أسود وطحينة وسلمي لي بالمناسبة علي كل من ترخم في المحروسة وتنبل وعاش الفوضي علي نغمة:"
فتح عينيك تاكل ملبن" وغطيني " ياصفية
وصوتي

علي فكرة العروسان تعلموا من الزمان المنيل بنيلة ونسيوا يعمل عقد إجتماعي بين الطرفين (العروسة و العريس ليس الدولة والمواطن علشان مافيش حد يقول انني بتكلم في السياسة علشان اأنا ماليش فيها) يضمن فيه كلا منهما حقوقه وواجباته

تحيات إسكندراني في بلاد الله الواسعة

صالح سعيد said...

واحد من الناس
قرا البوست وعايز يعلق عليه
ممكن
عجبتنى الحتة السياسيه اوى
والبوست يحمل فكره جميله
الله ينور عليكى

Ehab said...

هههههههههههههه
اهي العروسه دي جامده قوي

بس احب اقولك زي الشاعر ما قال
متحسبوش يا بنات ان الجواز راحه ومتزعلوش يا بنات ان قلنا بصراحه
ان الجواز عمره
عمره ما كان راحه

---------------
نختار اسم يكون مايص بالتالي ينفع دلع


--------------
يا سلااااام لو فعلا في محرك بحث جوجل في المكتب ولا في الدرج حتى
كانت تبقى عيشه
--------------
متجيبيش سيرة اسماعيل لحسن تروحي في داهيه


تسلم ايدك
سلااااااااااااااااااااااام

بنوتة من وسط البلد said...

محمد المصطفى:
انا متشكرة اوى يا فندم على تعليقك الغالى .. وواحد كلام فى السياسة عندك حق مية فى المية .. وزى ما اتفقنا لحد دلوقتى ماحدش يعرف حاجة عن الموضوع ده
;) :)

---------------------------

memo:
وحشتييينى يا هاانم فينك من زمان .. بقى كيلو شيكولاتة يناسيكي اصحابك وحبايبك :)

يالا باهنا والشفا وما تغيبيش علينا تانى

---------------------------

Ahmed Refaat:
انا متشكرة اووووى على متابعتك الغالية .. منورنا والله

---------------------------

ياسر حسين:
بالنسبة لحكاية العروسة .. انا معاك ان الراجل بيعرف يعمل كل الى بتعمله الست وباقتدار مبهر ,, بس وحياتك ان جت الست .. يزوووووغ الراجل :))

والتوك توك افتكر ده اسمه طلع بعد شكله .. لان ما ينفعش يتقال عليه غير كده .. :)

تحياتى ومنورنا دايما

---------------------------

مجهولة هانم:

ماشى يا سيتى على البوقين دول .. وكده حرقتى الحلقة الجاية ;)

والا حكاية السرير .. واضح انك دايسة جامد فى المواضيع دى .. هو فى حد مستلقفك ولاايه :))

--------------------------

مصر هى امى:
لا لا لا لا احنا كده هنلبس فى حيطة .. وبدل ما يبقى واحد عصير يبقى واحد شومة وواحد بوكس وواحد بورش وتخشيبه

لا يا عم انا مش لاعب .. مصر هى امى نيلها جوا دمى .. الحزب الوطنى هو عمى
:))))

منورنا والف حمد الله على السلامة .. عملت ايه بقى بالخمسين جنيه :)) ؟؟

---------------------------

بنوتة من وسط البلد said...

اسكندرانى فى الغربة:
الف حمد الله على السلامة .. والله وطالت الغيبة المرة دى
وبعدين ايه الى دخل العسكرى فى الموضوع ؟
انا اقولك مين اسماعيل .. اسماعيل ده يبقى جوز خالتشى :))

---------------------------

Iskandrani:
يا فندم حضرتك تؤمرنا فى اى وقت .. وما لنا الا السمع والطاعة

بس تصدق انا اول مرة اعرف ان الملوخية بالارانب بتطلع عسل وطحينة من المايكرويف .. ده مايكروويف كام شعلة يا فندم :))

حضرتك منورنا دايما بزيارتك الغالية .. وع فكرة انا كمان ولا ليه فى السياسة .. انا ليه فى البطيخ ابو شوك بس :)))

---------------------------

صالح سعيد:
الله ينور عليك ويباركلنا فى صحتك يا اخويا .. وممكن طبعا تعلق .. مش ممكن ليه ..؟

فين التعليق بقى ؟؟؟
:)

منورنى دايما

---------------------------

الشنكوتى الكبير:
يا فندم انا سعيدة جدا بزيارتك الكريمة

وبالنسبة للعروسة انا كمان احيي معاك هذا الشاعر وابعتله اهداء كيس برسيل وعلبه صلصة :)

والاسامى الجديدة فعلا كلها مياصة .. اشى لى لى .. لولا .. هنا .. لانا
طب ده يدلع فيه ايه ده .. ومافيش بيبي مش بيتدلع
ده ماساة انسانية فى حق البشرية ولازم نشوف ليها حل :)

وبعدين انا ماليش فى السياسة .. انا كنت بتكلم على حزب اندونيسي فى جنوب افريقيا

سيبك بقى شفت ماتش مصر والسودان :)))

منورنى يا باشا يا كبير

---------------------------

Yahia said...

انت محتاجه كده مليون واحد عشان تكتبي الغلب اللي احنا عايشين فيه، هنعمل ايه بقى في الحياة دي ... وده مش استسلام بس والله الحياة صعبه قوي

واحد سلام سريع بقى عشان الشغل

بنوتة من وسط البلد said...

yahia:
انت منورنى بزيارتك الغالية ومتشكرين على السلام السريع ده علشان الشغل .. بس الشغل عندى ولا عندك :)

واحنا محتاجين 70 مليون واحد مش مليون بس ... وربنا يدينا الصحة ننزل ال70 مليون على حلقات على مدار هذا القرن

فا ياريت تتابعونا :)

منورنا

Anonymous said...

ها .. النهاردة الثلاثاء يا أستاذ أنيس

مافيش كام واحد تاني


!!

Anonymous said...

Dunna el gamila
a very nice post wallah
i like it..
ana kaman 3iza wa7ed google
bas fe eddolab : DDD
ekmen el tora7 betzooo3' menny msh 3arfa leeeh !!!!!!!!
Mona

بنوتة من وسط البلد said...

محمد المصطفى:
;)
شفت عرفتك ازاى :)
بس مين انيس جه :P
ان شاء الله قريبا .. بس ما انت فاهم الى فيها :(


wa7dina:
موووونا الجميلة
ايه اخبار الجو والاجازة عندك
وبلغنى اخبار عم ابويا الحج :)
مبروووك يا باشا وعقبال الباقى
وبعدين الطرح دى تكعوريها على شماعة
وانت هتلاقيها بسهولة ان شاء الله
:)
منورانا

مصر هى أمى said...

بنوتة


يعنى انا بدخل عندك علشان انسى الزيادة المنيلة تيجى انتى تفكرينى بيها ماشى يا ستى مقبولة منك

تانى حاجة بقى سعادتك احب افرحك بيها

من ضمن التلات اقسام اللى انا شغال فيها فى الشركة فيهم قسم احنا اتنين بس اللى فيه
الموظف اللى معايا ربنا يشفيه دخل يوم السبت اللى فات العناية المركزة من الاجهاد بتاع الشغل
فصاحب الشركة ندهلى وقالى ان الفترة اللى جاية انا هشيل القسم كله لوحدى
عارفة اول كلمة قولتها كل ده بالخمسين جنيه

والله انتوا تشكروا

Anonymous said...

يا حياتي يا دونـــا
ميرسي ليكي حبيبتي
كسفتيني والله
أي نعم أنا فضحـــية
بس استري إنتي عليا
: DDD
أما إني أكعور الطرح على شماعة
فده بيحصل و بعدين
بيبدأوا يتزحلقوا
واحدة ورا التانية
و يزوغوا في قلب الحاجة
ليها صرفة صدقيني
ميرسي ليكي كمان مرة يا جميلة

يا مراكبي said...

ههههه

ميكروباص إيه وتوك نوك إيه بس .. فيه إختراع جديد إسمه الكارو على فكرة هينزل مصر قريب بعد مازاد سعر السولار للضعف

أنا فايتني بوستس كتيره قوي هنا .. إستني عليا شوية لحد ما أخلصهم

بنوتة من وسط البلد said...

مصر هى امي:

ايه يا محمد ده .. انا لو منك اشتم الراجل ده واتف وارجع فى وشه

بقولك انا عارفة انك شغال فى مجال البرمجة

مش كده برضة ..؟؟

ابعتلى السى فى بتاعتك يا راجل
ده لو قطاع عام مش هيعملوا كده
ده ولا التعذيب فى اقسام الشرطة

حسبي الله ونعم الوكيل

ع فكرة انا بتكلم يجد والله .. وهستنى ايميلك


wa7dina:
مونمون
سيبك بقى من الطرح والشماعات وحوار الدواليب ده

انا مش هسيب منابى فى البونبونى والشيكولاته
ويكون الكيلو من ابو 50 جنية ابو بندق ده

:)

ارجعلنا انتى بس بالسلامة .. مش انا لوحدى ... لا لينا كلنا :)))


منورانى يا قمراية


يا مراكبي:
يا فندم خد راحتك ده البيت بيتك .. بس هو الحقيقة مش بيتك اوى .. لاننا واخدينه عقدقانون جديد بـ750 جنية فى الشهر

مين كارو ده بقى .. ؟؟ مش الكارو ده الى بيجره الحمار !!!؟؟

اااااااااااااااه عرفته :)))

الكارو طبعا مش الحماررر
:)))


مستنينك يا فندم

مصر هى أمى said...

بنوتة


انا متشكر جدا على شعورك الرائع ده

بس تصحيح صغير اوى انا بشتغل فى مجال

الملاحة البحرية
القسم الاول
Logistics
القسم التانى
OPERATION
القسم التالت
PUPLIC RELATION
وده القسم الاخير اللى زميلى تعب فيه
عموما انا متشكر جدا على تعبك معايا ربنا يخليكى