Monday, February 19, 2007

مستقبلى رسمته بالصدفة


مستقبلى رسمته بالصدفة ..

أهدى هذا البوست الى عزيزتى (أميرة البلطجية) كما وعدتها , لانها كانت ملهم رئيسي لهذا البوست وذلك بعد قراءاتى لبوست خاص بها عنوانه (الأسطورة) والى كان جميل فعلااا .. وانصح جميع من يقرأ سطورى الأن ان يقرأ هذا البوست الخطيير والذى يمس ويحكي واقع وتجربة كلنا مرينا وبنمر بيها

انا مش هاحكى عن البوست بتاعها .. علشان تروحوا كلكوا تقرووه :)

بس الحكاية ان ازاى كل واحد يخلق من نفسه اسطورة ويكون راضى عنها .. اسطورة عن الصورة الى ترضى كل واحد فينا عن شكل شخصيته و حياته وشغله ومستقبله

وكان خلاصة الكلام ان اغلبنا بيتفرض عليه واقع دراسته وشغله وممكن يكون مش لاقى نفسه فى المجال الذي يعمل فيه او الدراسة التى يقوم بدراستها وذلك بسبب واقعنا الأليم والشبح المخيف والذى يسمى (الثانوية العامة ومكتب التنسيق) فنجد كل منا مسير لا مخير فى اتجاه والنهاية الحتمية اننا بنكون ناقميين ومش مبسوطيين بحالنا ولا بشغلنا ولا احنا نفسنا كأشخاص بقينا ايه او هنبقى ايه .. وكل المستقبل والطموح بقى حالة مكلكعه ومعقدة من الاكتئاب والاحباط واللا امل واللا حياة وتتحول العيشة لعيشة والسلام

فالنقطة بقت هى ازاى اخلق لنفسى الفرصة علشان اعمل الى انا بحبه وحتى لو اتفرض عليا واقع ازاى احوله لحاجة انا بحبها علشان اوصل للمكان او للاسطورة الى نفسى اكون فيها

مش هطول عليكوا اكتر من كده واحكيلكوا عن تجربتى الشخصية .. والى الحمد لله رب العالمين قدرت احول فيها مجالى للحاجة الى انا بحبها ومتفوقة فيها وبشتغلها وانا بعشقها .. وكله كان بتوفيق من الله سبحانه وتعالى

بتبدأ الحكاية من وانا فى مرحلة الابتدائى والاعدادى وتليها الثانوى كنت بعشق حاجة اسمها العلوم والبيولوجى (علم الأحياء) ومن وانا عيلة صغيرة وانا متفوقة فى المادة دى وبحبها وبحب مدريسنها وكنت فاشلة وبليدة وشبه معاقة ذهنيا فى المادة الى بكرها لحد دلوقتى وهى مادة (الرياضيات) بكل اشكالها وانواعها والى يعرفوها وطبعا فى المرحلة الثانوى كان تخصصى لازما وحتما يكون علمي علوم .. ومشيت سنة تانية كويس بس جت الفيزياء بنت الكلاب والقطط عملتها فيا فى سنة تالتة وده لانها كلها زفت رياضة ومسائل .. وانا فى الحاجات دى بتحول لمخلوق انوى له اذنان طويلتان من كوكب فضائى مجهول الهوية

فالحمد لله رب العالمين عدينا من الهبابة الى اسمها الثانوية بمجموع مكسح 89% .. وأهدانا مكتب التنسيق لكلية (العلوم) جامعة القاهرة .. فى نفس التوقيت سمعت بالصدفة ولاول مرة فى حياتى عن ما يسمى (بأكاديمة السادات للعلوم الادارية) - كليتى حبيبتى- وكان ليها تنسيق خاص بعيد عن مكتب التنسيق .. والناس والمعارف كلهم شكروا فيها وقدمت فيها ودخلت اختبارات القبول على التوازى مع اجراءات مكتب التنسيق .. والحمد لله نجحت باقتدار فى اخبارات الاكاديمة وفى نفس الوقت كان قدامى علوم .. فكرت الاول فى كلية العلوم قلت برضة جامعة القاهرة والقبة وجرس الجامعة و الساعة والجناين والعيال صحابى والهلمة دى كلها اسيبها كده بالساهل واروح اتحدف فى المعادى علشان ادرس مواد ادارية وتجارة .. ولقيت ان اعدل قسم فى كلية العلوم كان تخصص علوم الحاسب الألى وعلشان ادخله لازم اتخصص الاول فى قسم رياضة بحتة .. قلت تولع العلوم على الى خلفوها .. ومالها التجارة والعلوم الادارية .. بسسك على اكاديمة السادات

ودخلت اكاديمة السادات وانا مش طايقه امها بدرس اقتصاد على محاسبة وعلوم سلوكية على رياضة برضة على حاجات غريبة اول مرة اسمع عنها فى حياتي وفي هذه الأثناء بدأت اتعرف على ما يسمى بالحاسب الألى او الكمبيوتر وده بالنسبالى كان اختراع مجهول ولا عمرى كنت بفكر اعرف شكله ايه ولا كنت بعرف الماوس من الكيبورد .. واخدت اول كورس فى حياتى وانا فى سنة اولى وكان كورس انترنت وده قبل ما اخد الويندوز والاوفيس وكان بداية تعلقى بهذا الاختراع الرائع .. وكان لازم اخد الكورس ده لانه كان دايما بيتطلب مننا ابحاث و White Papers فى السكاشن فكان لازم استعمل الانترنت واكيد الكمبيوتر فى هذه الابحاث وفى تقديم هذه الاوراق

ومن هنا بدأ عشقى لهذا العالم الرائع وخاصة الانترنت وتعلقى بصفحات الانترنت وازاى الحاجات دى بتتعمل وبتتصمم ازاى وانا ممكن اعمل صفحة موجودة على الى اسمه الانترنت ده وكل الناس تشوفها ؟؟ والحمد لله ربنا رزقنى بمسؤول معمل الكلية والى ادين له بالفضل طول عمرى ولحد ما اموت .. عرف يصطادنى من التوهان الى انا كنت فيه .. وابتدين اعرف ان فى حاجة اسمها web و web design وgraphic design واخدت فعلا معاه كورسات كتير فى تصميم المواقع واتعرفت على الكثير من البرامج المجانية الخفيفة واكتشفت ان انا ذوقى حلو واختيارى للالوان جميل وممكن اعمل حاجات حلوة ولقيت نفسى بحب المجال ده .. الويب ودنيا الويب والانترنت وتخصصت فى سنة تالتة فى الكلية حيث كانت تبدأ سنوات التخصص فى مجال الcomputer science ودرست برمجة وقواعد بيانات وتحليل نظم وشبكات وذلك بجانب المواد الادارية من محاسبة واقتصاد وادارة افراد .. وطول الفترة دى فضل عشق الويب بتملك قلبى وازداد تلهفى على هذا المجال الفظيع .. واخدت كورسات وذاكرت وجبت كتب وفضلت وراها لحد ما عملت مشروع تخرجى.

مع مرور هذه السنوات كنت بحس انى بتقدم خطوة فى الطريق الى انا بحبه والى انا بحلم بيه طول عمرى .. ما اقدرش اقول اسطورة .. لكن انا بحب الى انا بعمله .. فا انا كده ماشية صح .. فى فترة الدراسة استطعنا انا ومجموعة من زمايلنا اننا نعمل كورسات مجانية لبعضنا البعض وكنا بنتجمع فى بيت اى حد فينا .. الى يعرف تصميم على الى يعرف برمجة على الى يعرف برنامج جديد وكله بيفيد بعضة وبنسلم بعض وقدرنا نعمل مجموعة كبيرة على مختلف سنين الجامعة الى اكبر منى والى فى دفعتى والى اصغر منى .. والحمد لله اكتشفت ان انا موهوبة فى موضوع التدريس برضة وتوصيل المعلومة ومن اكتر الحاجات الى بعشقها فى حياتى انى ادرس جمب تصميم الويب طبعا

وبعد التخرج .. والاصطدام بالواقع وبلاد تشيلنى وبلاد تحطنى ومرة يتنصب عليا ومرة يتسرق شغلى فضلت متمسكة بمجالى .. علشان انا اكتشفته وبحبه .. لحد ما ربنا وقفنى فى المكان الذى اعمل فيه الان منذ 4 سنوات تقريبا حيث اعمل باحدى المؤسسات الصحفية القومية

وفى الاول بعد ما كنت بتنازل علشان يبقى ليا ولو صورة من تصميمى على الانترنت دلوقتى ولله الحمد بقى ليا رصيد اكتر من 45 موقع اونلاين على الانترنت غير انى بفضل الله قمت بالتدريس فى 4 مراكز للتدريب مختلفة غير المشاركة فى اكثر من مشروع سواء داخل الجريدة او خارجها .. ولسه حلمى ما انتهاش (حلمي مين ..؟) ولا خلص ولا طموحي انتهى لحد هنا انا نفسى احقق كتير.

واى حد فينا يقدر يحقق الكتير جدا لو استغل الفرص صح وفهم وعرف نفسه صح وطور من نفسه ولم يتقيد بالظروف الى اتحط فيها ولا بالكلية الى اتفرضت عليه

انا كتير بقول لو كنت دخلت طب ولا صيدله لو كنت جبت مجموع كبير فى الثانوية كان زمانى دلوقتى دكتور حمارة ولا صيدلانية بهيمة

انا بحب شغلي اوى وبحب نفسى كده , ممكن انا مش مبسوطة فى المكان الى انا فيه وده حالنا جميعا لاننا بشر وده لا بنقص من قدر المكان شيئا ولا الى اتعلمته فيه .. ولكن علشان انا نفسى اكون فى مكان تانى احسن واخد فلوس اكتر .. او بقية طموحى الى نفسى احققه مش هنا هقدر اعمله واكيد هلاقى الى نفسى فيه فى مكان تانى

ودلوقتى انا باخد كورسات فى تنمية المهارت البشرية وبحاول اقرا زيادة عن الادارة والتعامل مع الافراد والتعرف على سلوك الافراد ... نسيت اقولكوا انا حبيت المواد الادارية جدااا وانا فى الكلية

عزيزتى (اميرة البلطجية) الكل بيتفرض عليه واقع مش بيحبه ويفتكر انه نهاية الكون والمستقبل .. لكن انا ممكن اعمل اسطورة لو اقتنعت بينى وبين نفسى بامكانياتى وبالى انا باحبه والى ممكن اعمله وابرع فيه .. وانا هاهديلك البوست الجاى ايضا والى هعرض فيه فكرة جديدة عايزة اتكلم عنها من زمان ومترددة .. بس شجعتينى اتكلم عنها .. قريبا ان شاء الله

وارجوا كل من يقرأ سطورى وراى في نفسه تجربة اتحولت لتجربة ايجابية برغم الظروف الى كان فيها .. انه يكلمنا عنها لعلها تبقى قصة تفيد غيرنا وتكون شعله تضي طريق مظلم لمكتئب او بائس

والكلمة الى اقدر اقولها فى الاخر من غير سحر ولا شعوذة ولا فلسفة كدابة ... ابحث عن ذاتك وعن احلامك وعن طموحك حتى تصل الى ما تطمح اليه وان تكون ما تحب ان تكون
واكيييييييييد السعادة مش فى المال لكن فى تحقيق الذات واكيد معاها شوية فلوس :)
ربنا يوعدنا


20 comments:

أميرة البلطجية said...

الحمد لله اني اول واحدة تعلق
اولا يا بنوتة.. ميرسي اوي اوي ع الاهداء والكلام التحفة اللي قلتيه

ثانيا..بهنيكي على تجربتك الجميلة الحمد لله انك لقيتي نفسك..والله بجد وانا بقرا كنت سعيدة اوي..ساعات رؤية النحاج بتعمل انتعاشة تشبه الوصول للنحاج

اممم... انا لسه مخلصتش كلام عن اسطورتي على فكرة..لأني لسه مخلصتش تفكير فيها
ههههه

بجد انا فرحانة بيكي اوي
وربنا يرضيكي ويوفققك كمان وكمان

LAMIA MAHMOUD said...

جميل انك عرفتي تلاقيكي

مصر هى أمى said...

بنوتة
الحمد لله انك عرفتى تلاقى نفسك ناس كتير بيقضوا حياتهم كلها مش لاقيين نفسهم فا اللى انتى فيه نعمة من عند ربنا
البوست طويل اوى بص انا قريته لاخرة علشان كنت عايز اعرف النهاية لاقيتى نفسك ولا لأ

قاسم أفندي said...

عارفة يا بنوتة المشكلة في ايه؟
المشكلة ان محدش بيقولنا ده ايه وده ايه
يعني اللي بيدخل كلية الشرطة مثلا عاجباه البدلة
واللي عايز يطلع مهندس ميعرفش يعني ايه هندسة ولما بيدخل هندسة مبيبقاش عارف الفرق بين الكهربا والمدني والعمارة والميانيكا
مفيش حد بيقولك علي حاجه
والنتيجة في الاخر ان في اغلبية حظها مش بيخليها تروح المكان اللي ممكن تحقق ذاتها فيه وفي قلة بتصادف معاهم العكس للاسف
وعارفة الانيل ايه كمان ؟
ساعات الواحد يروح المكان اللي ممكن يحقق نفسه فيه يصطدم بمدرسين ومحاضرين يعقدوه في عيشته وفي الاخر يفشل برضه
اتمنى لك كل توفيق

بنوتة من وسط البلد said...

أميرة البلطجية:
انا سعيدة جدا بكلامك الرقيق ده .. والله يا بنتى انتى خسارة فى البلطجة
انتى اميرة فعلاا .. ومنورااااانى

Lamia mahmoud
أنا متشكرة جدا على زيارتك الغالية ربنا يبارك فيكي

مصر هى أمى:
الحمد لله رب العالمين على نعمه وأفضاله .. وانا بعتذر جدا على الاطالة .. ومش عايزة اقولك انا بكره فعلاا البوستات او المقالات الطويلة :)
فانا اسفة مرة تانية واعذرنى

قاسم أفندى:
كل الى حضرتك يا فندم ذكرته مظبوط .. وانا اعترف ان انا اعتبر محظوظة وربنا وفقنى كتير الحمد لله .. بس انا مقتنعة ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا وان لكل مجتهد نصيب .. احنا نعمل الى علينا واحاول وما اقصرش وربنا اكيد هيهدينا للى احنا بنحبه .. واكيد مافيش حلاوة من غير نار - او عيش فينو - :)
انا شفت ناس كتير اتمرمطط لحد ما وصلوا للى هما عايزينه .. ولسه فى تعب وشقى علشان مافيش حاجة تيجي بالساهل
احنا نعمل الى علينا مهما كانت الظروف واكيد هنوصل

انا والله لولا القصد من عدم التطويل كنت ذكرت البلاوى الى انا شفتها .. لو كنت استسلمت من بدرى كان زمانى بقمع بامية فى بيتنا دلوقتى

ربنا سخر لينا الدنيا واعطانا العلم والمقدرة وعافانا من الأمراض والعجز .. يبقى ناقص لينا ايه
ولا حاجة غير شوية امل ويقين فى الله عز وجل

منووووووووورنى يا باشا جدا جداااا

الأباصيرى said...

كلام قاسم أفندى مظبوط

مشكلتنا أننا مش عارفين حاجة عن الكليات ومجالاتها وكل ماتسال واحد عن الكلية بتاعتة يقولك قصيدة سب علنى فى الكلية ودكاترتها والمعيدين والطلبة ومكتب التنسيق ووزير التعليم ووووووو

صعب ان الواحد يلاقى نفسة فى مجالة بسهولة

انا خريج تجارة بس بحب الكمبيوتر أكتر من التجارة، وعشان كدة كنت بدرس فى الكلية المواد المحاسبية وفى الصيف كنت بدرس كمبيوتر
ودلوقتى دمجت الدراستين وبصمم برامج محاسبية

يعنى فى الأخر انا كمان لقيت نفسى

بنوتة من وسط البلد said...

الأباصيرى
انا سعيدة بيك جدا .. ربنا يوفقك
والى انت ذكرته هو ده الى انا اقصده .. اكيد صعب فى فترة المدرسة وخصوصا مع نظام تعليم فاشل زى مصر ان الطالب يبقى عنده الثقافة الكافية عن دراسة الجامعة وانها بوابة المستقبل والطموح وانها هى الى بتحدد شكل وطبيعية شخصية الفرد بعد كده .. كله ده طبعا منعدم .. مفهوم الجامعة عندنا يعنى عدم الحضور والفسح والخروج والصحاب وووو

بس الى انت عملته هو نفسى الى انا عملته .. مع دخول الجامعة وبداية الشعور بالمسؤولية وتغير الشخصية وطريقة التفكير فوقت من غيبوبة دراسة المدرسة العقيمة وابتديت تكتشف نفسك وعرفت انت عايز ايه .. وابتديت تستعد لكده .. علشان لما تتخرج تقدر تقف على رجليك وتكمل المشوار
مش تخرج من الجامعة زى ما دخلتها وتبتدى تدور الطريق منين

اعتذر جدا للإطالة
ونورتنى

Anonymous said...

حلمي جوز منى زكي

ارحمونا بقى من البوستات الطويلة دي

:D

eskandrany said...

كالعادة كلامك فعلا خلاصة
.....بصى انا مش عارف اقول ايه و الا ايه بس اوعدك انى هكتب التعليق فى صورة بوست لانه هيكون طويل...
و أول ماكتبه اسمحيلى ادعوكى عندى فى بلوجى تقريه و تقولى رأيك
الأهم انى مستنى البوست الجاى اللى شوقتينى ليه بجد
أيوووووووووووووووووووووووووه

بنوتة من وسط البلد said...

abd el rahman
منورررنى يا باشا
والمرة الجاية اوعدك انى هابوست اطول من كده .. احنا بس بنحب نخدم :)

eskandrani:
انا سعيدة بيك جدا .. ربنا يفرح قلبك يا اسكندرانى كمان وكمان
وانا هستنى الدعوة
وبالنسبة لموضوع البوست هو لسه فى الفرن .. اول ما يتحرق هنتطلعه على طول :)

basma saghir said...

جميل جدا اديني دفعة امل غير محدودة..
انا بعاني من نفس الموضوع..بعاني من عدم حبي لدراستي والواقع الي انا فيه
دايما كانوا الناس يقولولي وهما فاكرين نفسهم بيقولوا حكمة السنين..حب ما تعمل حتى تعمل ما تحب
ياسلااام وكان الحب هيجي كدة لما ادوس على الزرار
الخلاصة اني بحاول وهفضل احاول لاني مش هرضى باي حال من الاحوال اني اعيش بقية حياتي وانا ناقمة على حالي ومش راضية بيه
شكرا كتير على البوست ده

بنوتة من وسط البلد said...

انا سعيدة جدا بزيارتك يا بيسوو
وان شاء الله هتلاقى طريقك والى انتى بتحبيه .. لو ركزتى شوية وعرفتى انتى بتحبى ايه
منورااانى

Anonymous said...

ربنا يوفقك ان شاء الله ،
على فكرة البوستس بتاعتك كلها حلوة قوى، بصى انا محتاجة منك خدمة ، انا عايزة احط موسيقى على البلوج عندى زيك كدة بس مش عارفة ازاى؟؟؟ ممكن تساعدينى ؟

Anonymous said...

hi......first of all i'd like to thank you sooooo much for ur mail...i tried to reply to it,,,but i recieve a failure message ...so if u have a hotmail one or a yahoo one pls contact me throught it as i wrote a mail that i'd like to send to u,,,

Anonymous said...

هاى ازيك انا اول مره ادخل على البوست بتاعك بس بجد جميل عارفه المشكله ايه كمان اننا متربناش اننا يكون لينا هوايه او اكتر بس عادى زى حاجات كتير ادعيللا انا كمان الاقى نفسى وصدقينى بسعى
يلا سلام

بنوتة من وسط البلد said...

Bonboni
انا سعيدة جدا بزيارتك
وزى ما هى اول مرة اتمنى انها ما تكونش اخر مرة
وان شاء الله هتلاقى نفسك طلاما انتى عايزة كده

semsem said...

هاى
انا اسمى اسلام وقريت كل كلامك وكنت عايز استفاد منك فى حاجة كدة لو سمحتى انا طالب فى جامعة القاهرة كليه تجارة وانا من الاخر كدة مدبلر اول سنة والسنة دى تانى سنة ليا فى اولى هل ينفع انى ادرس كومبيوتر ساينس وفى نفس الوقت انا زى مانا فى جامعة القاهرة حتى لو كروسات خارج لجامعة وارجوكى عايز اسمع منك الرد بسرعة...ومشكووورة جدا

بنوتة من وسط البلد said...

SemSem:
اعتذر جداااا على التاخير فى الرد
بس للاسف لانى ما اخدتش بالى من التعليق بتاعك
فعلا انا اسفة جدا

ويا رب تشوف الرد

طبعا ممكن تدرس اى كورسات بجانب الدراسة ... المهم تحدد المجال الى انت بتحبه لان كمبيوتر ساينس ده مجال كبير ومتفرع ومتشعب .. لام تاخد فكرة كويسة عن كل مجال منهم سواء عن طريق القراءة او عن طريق سؤال لاهل الخبرة من اصدقائك او معارفك علشان تبتدى الطريق صح من الاول

وده طبعا لو انت حابب مجال الكمبيوتر ساينس .. ده غير ان فى مجالات كتير جدا ممكن تدرسلها دراسات حرة لو فعلا بتحبها زى الفنون مثلااا

ربنا يوفقك وانا بعتذر مرة تانية انى اتاخرت فى الرد عليك

وومنورنى دايما ولو احتجت اى ماسعدة ممكن تراسلنى على الميل الى موجود فى البروفايل الخاص بالمدونة

Yasser Hussein said...

بوست رائع ومعبر عن واقع شباب كتير مروا بالثانوية العامة واتشكل مستقبلهم الدراسي والمهني فيما بعد بشكل قدري بحت

خالص تحياتي

بنوتة من وسط البلد said...

شكرا عزيزى
على تقبلك دعوتى لقراءة البوست المتواضع

واهو فى الاخر كلنا بنطلع فى الهوا سوا :)

تحياتى