Sunday, February 4, 2007

لبست فى الحيطة



اهدى هذه المدونة الى الزميل الفاضل قاسم افندى .. والى ادخلنى رغما عن انف الى قاعدين جنبى فى لعبة طريفة .. ومطلوب منى فى هذه اللعبة سرد وبالتفصيل الممل خمس مواقف حدثت فى حياتي ولا يعلمها احد غيري .. بسم الله .. احم اححممم .. المايك شغال عندك يا عبده .. مين عبده .. ؟؟
طب كوباية ينسون من البوفيه ..؟؟ طب سانودتش فول من على العربية ؟؟
مافيش فوول ...؟؟؟
طب علشان الناس الى مستنية نستفتح ونقول السلام عليكم

الاول:
بابا تاااااه


كنا بنتفسح مع بابا وماما واختى الى اصغر منى بسنة فى احدى المراكز التجارية فى جدة .. حيث اقمنا فى فترة طفولتى فى السعودية وتحديدا فى جدة حيث كان يعمل ابى .. ورحنا نتفسح فى مركز جدة الدولى وده من اشهر المراكز التجارية التى توجد فى العاصمة فى ذلك الوقت فى اواخر الثمانينيات .. وقعدت العب انا واختى ونروح عند بركة كده فى وسط المركز فيها سلاحف وبعد ما خلصنا وقررنا نرجع لبابا وماما .. دخلنا فى ممر غلط غير الى كان قاعد عنده ابويا وامى .. واحنا طبعا كنا ابيض احنا الاتنين وقعدنا نعيط ونئواؤ ان بابا وماما تااهواا مننا .. والحظ الحمد لله ان احنا كنا بنعيط جنب احد مسؤلئ الامن فى المركز .. فقال ايش فيكم ... فقلتلوا وانا بتشحتف بابا تاااااه .. عاااااا
فسالنى الراجل بابا اسمه ايه .. فقلتلوا على اسم ابويا وراح منادى فى المايك على فلان الفلانى الحضور الى المكان الفلانى .. مافيش ثوانى وكان بابا قدامنا .. وهو فطسان على روحه من الضحك .. لانه تقريبا كان فى الممر الى ورانا على طول .. ده غير ان احنا جرسناه فى المركز كله .. اصل صوت العياط كان واصل للمركز كله تقريبا .. ودى كانت اول مرة بابا يتووه فيها ؟؟ :)


الثانى:
مكسور


وانا صغيرة برضة وفترة ما كنا فى السعودية .. كنت لابسة خاتم دهب وفى وقت الخاتم ضاق على صباعى وبقيت مش عارفة حتى اخلعه .. فرحنا عند محل دهب علشان الراجل يكسر الخاتم من على صباعى وفعلا كسره .. واتشال الخاتم من صباعى .. واحنا خارججين الخاتم كان معايا .. واول زبالة شفتها قمت رميت الخاتم فيها .. وبعد ما روحنا البيت ماما بتسالنى فين الخاتم .. قلتلها رميته
قالتلى وهى مبرئه . رمتيه فيين .. ؟؟ قلتلها فى الزبالة ؟؟ قالتلى والدم هيفور من وشها .. زبالة ايه .. قلتلها الزبالة الى عند الراجل ..؟؟ قامت ردت وكادت تفتك باحشائى ورمتيه لييييييييييييه .. ؟؟ قلتلها مش مكسوووور .. يبقى نرمييييه
ومش فاكرة ساعتها حصل ايه بصراحة .. :)


الثالث:
بطاقتى الشخصية


فى فترة الثانوى .. وافتكر ان فترة الثانوى دى تتسم بكل مظاهر الهمجية وبداية التمرد والاستقلال وكل الكلام المجعلص بتاع العيال بتوع ثانوى دول ..وماما كانت بتخاف اضعف واقيم اى علاقات مشبوهه من اى نوع وخصوصا ان دى كانت سمة كل العيال فى المدرسة سواء بنات ولا صبيان .. انا اصلا كنت بستهيف طريقة تفكير العيال والحمد لله رب العالمين كانت نشاتى فى بيئة محافظة ومتدينه ليها مبادى واخلاق كل ده كان ليه تاثير كبير على شخصيتى .. وفى يوم قررت اعمل فيه بطاقتى الشخصية ما كانتش لسه ظهرت بطاقة الرقم القومي .. فكان لازم البطاقة تتختم بختم النسر .. والختم ما كنش موجود فى مدرستى ولا المدارس الى جنبينا وكان فى مدرسة فى منطقة بعيدة وكان فى واحد زميلنا .. والدته كانت مديره فى المدرسة دى .. فساعتها اديتله ورق بطاقتى علشان والدته تمضيهالى من مدرستها .. وطبعا ما قلتش لامى انا مضيت الورق منين وفهمتها ان خال واحدة صاحبتى هو الى مضهوولى من شغله .. علشان لو كنت قلتلها مين كانت عملتلى ميت سين وجيم وطينت عليا عيشتى طول فترة الهباب الى اسمها ثانوى .. وقررت انى هقولها فى يوم من الايام وفضلت فاكرة اقولها اول ما دخلت الجامعة .. قلت لا بعدين قلت لما اتخرج او يوم ما اتجوز او يوم ما اموت هقولها يا ماما انا خبيت عليكي انى الى مضالى ورق البطاقة هى ام محروس مش خال سارة .. بس مع مرور الوقت وبعد ما اصبحت ليا زمالات من الكلية وفى الشغل .. حسيت ان الموضوع بقى عبيط فعلاا .. وهتقولى انتى هايفة يا بت انتى
ولحد دلوقتى ماما ما تعرفش .. تفتكروا اقولها ........ ؟؟؟؟؟؟

الرابع:
استوديو عبدة الشيطان


ليا واحدة صاحبتى فى اول سنين الجامعة اتعرفت على مجموعة شباب غريبة .. من الناس الى بتطول شعرها ويلبسوا اسود فى اسود ويسمعوا اغانى الميتال .. واتاثرت بيهم جداا .. لدرجة انها كانت بتشترى الشرايط بتاعة الاغانى المهببة دى وبقت بتلبس اسود فى اسود وحالتها كانت نيلة .. مع انها مفروض كانت ملتزمة وبتصلى ومحجبة .. والى كان متزعم الجماعة دى واحد اسمه (رافت) وكان سورى الجنسية وبيدرس فى مصر .. وانا مرة رحتلها الجامعة واتعرفت عليهم بس ما كنتش مقتنعة باى حال من الاحوال بالقرف الى كانوا بيعملوه وطريقتهم فى الكلام عن الحرية والصحوبية وغيرها .. والاغانى الميتال كان كلها كلام عن الحرية والالوهية والجنس .. حاجة قرف قرف يعنى .. المهم صاحبنا قالها مش هتيجي تتفرجي علينا واحنا بنتدرب فى الاستوديو .. انا بتجمع انا وصحابى ونقعد نعزف ونتمرن as just for Fun .. واتفقوا هما وكام واحد زميلهم من الجامعة ويروحوا يتفرجوا عليهم فى الاستوديو ... وطبعا العبده لله الى هو انا رحت مع صاحبتشى حبيبتشى .. المكان كان عبارة عن مغارة فى المنيل .. عارفين بيت العفاريت بتاع الملاهى كان حاجة كده ... مكان مافيش اى اضاءه غير اضاءه حمرا .. الى قاعدين كلهم من ابو شعر طويل ولابسين اسود فى اسود الحيطان متبطنة بسفنج سميك كاتم للصوت .. وابتدى الزار اقصد الحفلة .. ناس بتخبط وناس بتصوت وناس بتهز فى راسها وناس تتنفض فى مكانها والغريب فى الموضوع ان صاحبتشى كانت مستمتعة جدا بالى بيقولوه
انا بقى طول القاعدة لا همنى الزار ولا العيال المجانين الى احنا قاعدين معاهم وبقيت بدرب نفسى ميت صرمة قديمة وكل ما الباب يفتح افتكر انه ابويا داخل علينا او امن الدولة علشان يلموا العيال بتوع عبده الشيطان دول
والحمد لله الموضوع عدى بس مش على خير وقعدت شهر مش عارفة انام وطبعا ما فيش حد على وجه الكون يعرف انى رحت المكان المهبب ده لحد دلوقتى .. واوعوا علشان خاطرى تقولوا لحدددددد ؟؟؟؟؟؟

الخامس:
كوفى شوب فندق سفير

من حوالى 4 سنين تقريبا .. بعد ما رمضان خلص واول يوم العيد .. ليا واحدة صاحبتشى (غير صاحبتشى الاولانية) افتت علينا وقالت فيه كوفى شوب فى فندق سفير عامل offer للبنات لحد الساعة 6 التذكرة ب10 جنية والصبيان تذكرتهم ب20 حنية وتعالوا نتجمع كلنا ونروح هناك نتفسح فى اول يوم العيد .. طبعا قلت يا حالوولى offer للبنات ونسيبه .. فلتحيا التاء المربوطة ونون النسوة .. وكلمت البنات صحباتشى من ايام الجامعة وقلنا نروح الكوفى شوب بتاع فندق سفير .. على ما اتجمعنا وروحنا كانت عدت الساعة 6 .. المهم صاحبتشى صاحبه المشورة بميه لسان قعدت تتحايل على الراجل لحد ما رضى ندخل ب10 جنية .. دخلنا اذ بى افاجئ ان احنا داخل ديسكو تك .. قلتللها تعالى هنا هو ده الكوفى شوب .. قالتلى ما انا مش عارفة دى رانيا بنت عمتى هى الى قالتلى عليه .. قلتلها الله يخرب بيتك على بيت عمتك شخصيا .. منظرى ايه فى وش الجيش الى انا جايباه معايا .. وطبعا كنا لسه كاعيين ال10 ججنية فقعدنا زى الجزم وبقت طول القعدة صعبان علينا - غير العشرة جنية طبعا - صيام رمضان والختمة والقران وبقت هى دى كل كلامنا طول الزفت القاعدة والناحية التانية من الديسكو شباب فى دنيا تانية خالص .. زى ما يكونوا مش فى مصر .. رقص واحضان ومسخرة .. وكل شوية كنت بابص على الباب برضة فاكرة ان ابويا هيدخل علينا ويقفشنا فى ام الخمارة الى احنا فيها .. او بوليس الاداب ويلم كل الزبالة الى جوا
ااااه .. نسيت اقولكوا .. المكان كان فى drink .. والله صعب عليا رمضان
ورااااااااحت العشرة جنية وراااااح رمضان
حسبى الله ونعم الوكيل
برضة لحددلوقتى ابوويا وامى عارفين ان انا كنت فى كوفى شوب فى فندق سفير .. اوعوا حد يفتن عليا ؟؟؟؟؟؟؟


مطلوب منى الان انى اوقع خمسة من اصحابى فى اللعبه دى .. كان نفسى فى قاسم باشا بس طلعت منى اوت واهديها الى:
1-
لميمو المفروسة
2- علا عثمان فى وشوشات
3-
الحصان الأسود
4- رجل من الصحراء
5-
اكتب بالرصاص

24 comments:

قاسم أفندي said...

دانتي طلعتي مسخرررررة
هيهيهيهيهيهي
بجد حلوة جدا ومستشكرين علي إجابة الدعوة ويجعله عامر دايما
والله المرة دي تستاهلي صحن بليلة بالقشطة والمكسرات كمان مش شاندوشت فول بالزيت الحار
ملحوزة صغنونة بس
عاصمة السعودية الرياض مش جده الظاهر حادثة توهان عمو دي أثرت علي جغرافيا النافوخ

Memo said...

شوف ونبي الناس الي بتفهم
والله يا بنتي البتاع ده فضح الناس كلها تحياتشي

Anonymous said...

فضايح يا ساتر يا رب

أُكتب بالرصاص said...

بدون مبالغة
ضحكت ضحك ..!!


بس انت بقيتي خبرة دلوقت في حكاية عبدة الشياطين
والديكسو..

على فكرة


هأقول لماما
:)

محمد عبد الغفار said...

حيطه واحده بسه ده انت حياتك كلها حيطان فى حيطان

بدايه قويه فعلاً فى عالم التدوين يارب تستمر

Anonymous said...

من احلى الفضايح اللى قريتها.... فعلا ضحكتنى ...

باكينام ناصر

الحصان الأسود said...

تاج ؟؟؟

تانى ؟؟؟

أنا ؟؟؟

طيب .... بكرة

Amira said...

انتي لبستيني في الحيطه من كتر الضحك مش شايفه

ايه يا بنتي الاعترافات الجامده دي

و الاعتراف الاخير تحفه

تحياتي

الأباصيرى said...

كلمتين وبس
دمك عسسسسسسل


تلات كلمات وخلاص
بجد دمك عسسسسل


أربع كلمات عشان أمشى
بجد بجد دمك عسك

مصر هى أمى said...

بنوتة انا رديت على التاج بتاعك اللى انتى بعتيهولى وكفاية فضايح بقى شكل كل المدونيين هيطردوا من بيوتهم

Anonymous said...

أنا أحسدك
أنا أحسدك
أنا
أ
ح
س
د
ك

بنوتة من وسط البلد said...

السلام عليكم جميعاا
قاسم افندى:
والله يا فندم لو ينفع مع البليلة رز بلبن بالايس كريم ابقى متشكرة جدا .. ويجعله عاامر
وبالنسبة لموضوع الرياض والعاصمة .. مش عايزة اقولك ان انا ما عرفتش ان الرياض عاصمة السعودية غير من قريب اوى واصلا مش مقتنعة .. فا مشيها جدة :)

Memo:
يا سيتشى انا تحياتشى كلها .. ومنورانى ..

كبير المتشردين:
استر عليا يستر عليك ربنا .. ونورتنى بجد

اكتب بالرصاص:
ماما بتسلم عليك وبتقولك انها مسافرة كوالالامبور بتشترى (امبور) من هناك وجاية كمان 7 سنين .. لما تيجي اوعدك انها تديلك ميسد كول ..
مابقاش فيه خير خلاص فى البلد دى
وع فكرة شرفتنى بزيارتك الكريمة

Mohammed a. Ghaffar:
انا متشكرة جدا يا فندم على زيارتك الكريمة .. وعلشان كده انا بحب الاماكن المفتوحة .. بس انا متاكده لو ماشية فى صحرا برضة .. هلاقى حيطة البس فيها :)

Pakinam Nasser
نورتيينى وانا مبسوطة ان فضايحى عجبتك كده .. يا رب ما يوقعك فى فضيحة ابدا يا اختشى يتضحكلك عليها

الصحان الاسود:
بزمتك كده هو الى انا عملته ده اسمه تاج ؟؟ .. الله يعلى مراتبك وسرايرك ويزود من تاجاتك .. فرحتنى بنفسسى وانا ما كنتش دريانة

Farida:
شرفتيينى يا فريدة .. وادى اخرة الى يسمع كلام الصحباتش .. ومن عبدة الشيطان للديسكو تك يااادى الخيبة

الاباصيرى:
نورتنى وشرفتنى .. ومستعجل ليه .. موصيين على شاندوشت فول مع البليلة الى هيجيبها قاسم افندى .. ونعملك احلى واجب .. ما تنساناش وابقى شرفنا دايما

مصر هى امى:
تعيش وتاخد غيرها .. ولعلها فرصة علشان نعمل مبادرة بيت المدونين لكل من مش لاقيه مكان يتاويه وخصوصا بعد فضايحك الى اكيد هتوصل لابوك ومش هتلاقى يا عينى مكان تروح فيه
يا بتاع جي جي

الزرافة الحسودة:
ومن شر حاسد اذا حسد .. بس على ايه .. بلا خيييييبة .. وربنا م ا يوقفعك فى ضيقة يا زرافة يا اختشى ابدا

مصر هى أمى said...

بنوتة
حلوة اوى مبادرة بيت المدونيين ديه
ثم انا لو بابا عرف موضوع جىجى هيطردنى من البيت هيقولى البنت عايزة تروح المقطم وانتى اللى مترضاش انت عار على الرجالة

ثم ان جىجى هانم ديه فضحتنى فى الجامعة كلها

قاسم أفندي said...

رز بلبن بالايس كريم؟؟
الله الله شوية شوية هتطلبي كابتشينو ولا لاتيه .. الظاهر موضوع الكوفي شوب بتاع فندق سفير بوظ اخلاقك .. الله يرحم ايام شاندوشت الفول
متسكي علي موضوع الرز بلبن ده وتمشيها حلبة حصى مع حجرين معسل .. أيه رأيك؟

karakib said...

رميتي الخاتم ليييه ؟ كنت أديهوني أنا كنت أرميه

Anonymous said...

بجد انت بنت لذيذة جدا وانا اول مرة اقراء مدونتك انهاردة. وايه يا بنتى الفضايح دى كلها بس متخافيش مش هفتن عليكى وانت بجد مواقفك ضحكتنى مووت

أحمد Ahmed-hesa@hotmail.com

بنوتة من وسط البلد said...

السلام عليكم جميعا

مصر هى أمى:
جى جى هانم دى اخت فاضلة وكويس ان ما تطلعش في عيلتها هى رجااالة :)


قاسم افندى:
حجرين معسل .. !! تخيل فعلاا هو ده الى كان ناقص

karakib
انا لو كنت اعرف !!! ما كنتش كسرته من على صباعى من أصله

Ahmed-hesa
يا فندم انت نورتنى وانا متشكرة جدا لمروورك الكريم

Anonymous said...

تدويناتك طويلة يا افندم ومبلحقش اقراها

:D

Amr Ahmed said...

اوببببببببببببا
اول مرة اشوف حد قايل حاجات اسرار بجد

يعني تودي في داهية

يا جماعة اللي يعرفها يفتن عليها

ده التاج ده طلع فضايح

والله اللي عمله معلم

اجاباتك حلوة

وخاصة الخاتم

وعبدة شيطان


تحياتي

بنوتة من وسط البلد said...

Abd El-Rahman
عبد الرحمن باشا ... اوعدك المرة الجاية هقسم التدوينة على حلقات .. ويكون فى فاصل إعلاني فى النص .. وهكتب على سطر واسيب سطر واحسن خطي :))
هعمل بنصيحتك يعنى من الاخر
ومتشكرة على وقتك الثمين الى استقطعته لقراءة مدونتى المتواضعة
مبسوطة اوى اوى بزيارتك

وسلام كبير اوى وبالمرة شكرا جداا على دستورك يا محروسة

amr-ahmed
الى يعرفها يورح يفتن عليها ..؟؟
ليه كده بس .. ما فيش حد يعمل خير ويرميه فى الترعة
متشكريين يا فندم على الواجب ده
وانت منورررررررررنى

شخبطة ملوكى said...

بجد مسخرة
وخاة باب االلى تاه مش انتى
الجميل قوى بقى موضوع الخاتم اللى اترمى فى الزباله ده
بجد مسخرة
فعلا سعيد بمرورى الاول على مدونتك

بنوتة من وسط البلد said...

شخبطة ملوكى
استاذ طارق
انت نورتنى وانا سعيدة جدا بتشريفك مدونتى المتواضعة
ويا ريت تطل علينا دايما :)

S H A H said...

ههههههههههههههههههههههه

بجد مت على روحي ضحك من ال 5 مواقف

وخصوصا بابا لما تاهه

سلام مؤقت

بنوتة من وسط البلد said...

SHAH:
انا سعيدة ان البوست عجبك
وربنا ما يلبسك فى حيطة ابدا يا خويا :)

منورنى وفى انتظار نورك علينا دائما

والسلام وتحياتى