Saturday, January 27, 2007

ممكن اعرف انا بكلم مين ؟؟


ممكن اعرف انا بكلم مين ؟؟
هو فى الحقيقة موضوع شاغل بالى بقاله كتير .. بس مش عارفة انا بس الى كده ولا فى حد تانى معايا كده ..؟؟
بداية احب اوضح ان انا مش بحب اتلقى اى موضوع مطروح للنقاش او اسمع اى راى من اى حد مجهول انا مش عارفة هو مين .. ؟؟ ببساطة الا هو انت ابن مين فى مصر ..؟؟ او انتى بنت مين فى مصر ..؟؟ علشان اسمع رايكوا ببساطة او اقتنع بيه .. او اخد منكوا فكرة اخذنها فى عقلى الباطن وفى اللاوعي بتاعى علشان استرجعها فى اى وقت من الاوقات وقت ما اتزنق فى حوار او موقف تانى واقول اصل عرفت من فلان او فلانة كذا .. ؟؟
او ان راى الناس فى الموضوع الفلانى كذا ..؟؟
واعتقد ده من حق اى حد فينا .. انه يتاكد من مصدر اخباره ومعلوماته وهل هى موثوق منها ولا لأ .؟؟
وذلك يولد ثقة ما بين القارئ والكاتب .. واى كاتب يهمه قارئه بالدرجة الاولى .. فهو يكتب للقارئ ومن اجل القارئ ..
وبياكل عيشه من قرائه القارئ لما يكتبه .. واذا كان لا يكسب عيشه من الكتابه .. فأن الواحد يكتب لنفسه ده شيء مميت .. زى الواحد الى قاعد بيكلم نفسه .. ؟؟ مش كده ولا ايه
كما ان ردود افعال القراء مع الكاتب هى الى بتديله الدافع انه يقرب منهم اكتر ويحاول يعرض رايه ووجهات نظره وفكره ليهم .. واذا تولدت الثقة .. تولد الاحساس لدى القراء بالقرب من هذا الكاتب ومن اراؤه .. وحتى لو الكاتب بيقول اى كلام ..او ريان يا خيار ... بمجرد ثقة القارئ فيما يقول .. هيقتنع بما اثاره فى كتاباته .. وذاك لانها عمليه نفسيه بحته ..؟؟
ازاى عملية نفسية بحته .. فمثلاا عندما يذكر امر الاهي يخص امور الدنيا او الاخرة .. وذكرت بجانبه الاية القرأنية التى تؤكد هذا المعنى .. يتلاقاها المتلقى وكله قلب خاشع واذان صاغيه وعقل مصدق .. وذلك لانها من الله سبحانه وتعالى ... فلا تقبل النقاش .. فتقبل كما هى ... وذلك بسبب الثقة من المصدر .. ولله المثل الاعلى طبعاا .. والتى يعضضها طبعا الايمان بالله تعالى
واذا ذكر حديث عن الرسول عليه افضل الصلاة والسلام وذكر اسناده .. اصبح ايضا مؤكد المصدر .. فنتقبل كل ما ذكر فى نص هذا الحديث بدون نقاش وبدون اى مجال للشك فى صحته ونعمل على ما ذكر فيه
بينما اذا ذكر الحديث بدون اسناد .. فهنا نعمل على اعمال العقل واذا كان نص هذا الحديث صحيح او غير صحيح .. مغلوط او ضعيف او مشكوك فيه وما الى ذلك من تصنيف اسناد الاحاديث
اذاً فذكر المصدر شيء هام جداا لائ قارئ .. الى هو ممكن اعرف انا بكلم مين ..؟؟
والى اوحالى بكده زياراتى وسرمحتى على مدونات غيري .. ناس اعجب بكلامهم .. ناس كلامهم نص نص .. ناس كلامهم فارغ .. ناس ما ازورش مدوناتهم تانى .. بس ولله الحق اغلب من زرتهم .. استحقوا بجدارة ان يكونوا أصحاب لقب مدونين محترمين وترددت عليهم اكتر من مرة .. ومازالت وسازال اذا احيانا الكريم بأذن الله
وعندما حدثت هذه المودة بينى وبينهم .. مش بينهم شخصاا .. ولكن بين كتاباتهم وافكاراهم وارائهم وكأن كل منهم له مدرسته او جامعته التى يلقى فيها محاضراته ووجهاته لمتلقييه, تولد لدى شعور بالبحث عن من هو الكاتب ؟؟
انا بكلم مييين .. ؟؟ انت او انتى ولاد مين فى مصر المحروسة ..؟؟
هل ده يعتبر بحثا منى عن المصدر وذلك للتاكيد على موضوع الثقة الى قلنا عليه خاصة بعد ما وجدت راحتى فى مدوناتهم .؟؟
ولا مجرد فضول وحب استطلاع علشان اعرف مين الى كاتب الكلام ده .. ؟؟ ولا يمكن يطلع شخص مشهور واقعد اجعص فى قعاداتى مع صحباتى واقول ده انا اعرف الفلان الفلاني ..؟؟
ليه دايما اول حاجة اعملها قبل ما ادخل على اى بلوج افتح البروفايل profile بتاع صاحب المدونة .. اعرف اسمه .. عمره .. عمله .. دراسته ؟
طبعا هذه المعلومات بتعطى القارئ الثقة الى كنا اتكلمنا عنها .. لان هذه المعلومات بتعكس ثقافة الكاتب والتى اكيد بتنعكس على كتاباته .. على الاقل اعرف انا بخاطب اى شريحة من المجتمع ..؟ لاى فئه ينتمى الكاتب .. للسياسيين ..؟ المثقفيين ؟؟ اكاديميين ..؟ طلاب ؟؟ فنييين ..؟ ارستوقراطيين ؟؟ ولا ناس عادية زينا كده ؟؟
وده الى انا دايما بدور عليه لما ادخل اى بلوج او اى موقع .. او حتى عندما اقرا اى مقالة .. انا بكلم مين ؟؟
اقتنعتوا معايا ده حقى ولا لأ ؟؟؟
اذا اقتنعتوا معايا نكمل ...
السمة الى لاحظتها فى كل المدونات ان ما حدش على كده كاتب بياناته كاملة :)
والملاحظ ان مافيش حد كاتب اسمه والمعظم مش ذاكر عمره .. والاغلب مش ذاكر وظيفته او دراسته
هحط نفسى دلوقتى مكان الكاتب .. ليه الغموض .؟؟ هل ده هيعطى دافع اكتر للقارئ انه يتابع ما اكتب فيمكن يتعرف عليا اكتر من خلال مفاتيح كتاباتى ؟؟ او لانى انسان غامض واعمل على نطاق الافلام البوليسية الغامضة فاعطى نفسى طابع بوليسي واجد متعة ولذة فى كده ؟؟ ولا لانى باعتبرها معلومات شخصيه بحته ومش كل من هب ودب يعرف انا مين ويعمل على اقتحام خصوصياتى وعالمي الخاص خارج اطار صفحات مدونتى ؟؟
ولا علشان احنا فى وطن ديموئراطى وما الغموض الا لدواعى امنيه بحته .. وعلشان اعمل الى نفسى فيه واقول الى انا عايزة وما حدش يعرفلى قرار .. واكتشف ان حد لابدلى فى الدرة واروح فى خبر كان واخواتها ؟؟
وفى الحقيقة انا ارجح ان الاخير هو السبب العاام للأغلب .. لان هو ده سبب غموضى انا شخصيا :)
بس انا وضعت نفسى مكان القارئ .. وقررت اكسر حاجز هذا الغموض واقول انا مين ؟؟
انا ...
انا .....
انا .........
انا .......................
انا بساطة ابقى .................................
وشش وشوو وش وش وش وش .. ترااك .. ترك .. طراااخ ....
نعتذر عن انفطاع الارسال بسبب عطل فنى فى الماوس .. ونواصل تقديم البرنامج فى وقت لاحق بعد نزوح القطة ورجوع الماوس الى قواعده سالما غانما
هاتشوووووووووووووووووووووووووو وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته


16 comments:

قاسم أفندي said...

متهيألي كده والله أعلم أني عارف سبب مدونتك دي .. مش مظبوط برضه ولا النمرة غلط؟؟
عموما موضوع البروفيل ده يستحق التفكير ولو أني شخصيا باحب أتعرف علي الكاتب من خلال كتاباته مش سنه ولا عنوانه ولا تعليمه .. المادة المكتوبة أقوي بكثير في التعبير عن شخصية كاتبها الحقيقية خاصة علي الانترنت
تحياتي

Ahmad Hegab said...

انا مع قاسم افندى اننا بنعرف الكاتب من كتاباتة يعنى مثلا انا معرفش مين هو انيس منصور اهو واحد بيطلع فى التليفزيون بس انا مهتم بكتابتة جدا

انا ساعات بتكون مشكلتى فى التعليقات المجهولة اللى بتهاجم من غير ماصاحبها يقول هو مين و بالتالى مش بقراها اساسا

بيجاسوس المصرى said...

الموضوع يحتاح الى تفكير وتأمل
تأمل وتفكير
الاثنين معانا
من الصعب معرفه من هو ؟ من يكون ؟ من اول مرة
الا اذا عاشرته بشخصيته ليس بجوارحه او قلبه فقط فمن الصعب معرفة ذلك من وال مرة بل يحتاح الى مرات ومرات

Ahmed Shokeir said...

ممكن تستثنيني من الحكاية دي

الحصان الأسود said...

بصي هوة فية سببين اني مش كاتب اي معلوات عني ولا الاسم حتى واعتقد ان دةممكن نعممة على معظم البلوجرية

أولا: دة يخليني اتكلم براحتي وبدون احراج يعني ماحدش عارفني ولا من العائلة ولا الاصدقاء والقاريب والمعارف وبالتالي فانا اتكلم براحتي في او موضوع واحكي اي موقف حتى لو تجربة خاصة جدا او مشاعر شخصية بدون ماتعرض للاحراج على المستوى الاجتماعي

وثانيا: اني لو زودتها شوية وانتقدت حد سواء بلوجر او انتقدت النظام او شخصية عامه نقد بسيط فنسبيا انا خفي وغير معروف بالاسم والعنوان
ودة مش سبب قوي برضة لان الاي بي برضة ممكن يوصل حبايبنا الحلوين لمكاني
ولو اني داخل على شبكة فيها كذا مستخدم في كذا مبنى متجاورين ومش سهل برضة

طيب ماتبتدي انتي بنفسك ونحب نتعرف بيكي لو انتي شايفة انة موضوع حيوي ولا يدعوا للقلق
اسمك وسنة و عنوانك وفصيلة دمك ورقم موبايلك لو سمحتى بقى

هههههههههههههههههه

تحياتي

karakib said...

مش كل المدونين بيكتبوا و هم مش معرفين الناس أسمائهم أو نوزجهاتهم و أعمارهم و كل ده
في ناس كتيره الموضوع عادي بالنسبه لها

بنوتة من وسط البلد said...

السلام عليكم جميعا
قاسم افندى:
والله يا قاسم باشا انا مش عارفة قصدك ايه باول سطر ده .. حاجة حلوة يعنى ولا وحشة .. لو حاجة وحشة يبقى اكييييييييد النمرة غلط

ِAhmed_h
انا معاك يا ضيفى العزيز ومع الزميل قاسم افندى ان الكاتب بيعرف من كتاباته .. ولكنى ذكرت السبب فى البوست وعرضته للنقاش
وصدقنى لو لقيت اجابة ما كنتش اتكلمت من اساسه

Pegasuselmasry
منورنى يا فندم .. بس اسم حضرتك بيتقرى من الشمال لليمين ولا من اليمين للشمال .. وانا معاك تماما انك لا تعرف الشخص الا اذا عاشرته وتعاملت معاه .. وانا معاك برضة الموضوع عايز تامل وتفكير وتفكير وتامل والاتنين مع بعض مضروب فى تربيع تكعيبى أس اتنين

Ahmed Shokier
منورنى يا فندم

الحصان الاسود
منورنا يا فندم ومتشكرة جدا للاضافة .. وفعلا ده المطلوب من مناقشه اى بوست .. اعطاء بعد اخر لتجربة كل واحد فينا .. والتى تثرى من النقاش وتثرى من خبرة كل واحد فينا عن فكر وتوجه الاخريين
بالنسبالى انا
وشو وشوش وش شوش وشوشوشوش


Karakib
منورنى يا فندم
وانا معاك انها مش عاملة مشكلة لاى حد بدليل ان الدنيا ماشية على كده بقالها سنين .. ولا عاملالى انا كمان مشكلة بدليل انى لسه بزور مدونات غيرى وبقرا مقالات لناس كتيير .. مش نهاية الكون يعنى ..؟
بس ما اردته استثارته .. هل فعلا من حق القارئ يعرف هو بيخاطب مين ولا لا ؟؟؟
منورررررررنى

قاسم أفندي said...

أولا متشكرين ع الباشوية
ثانيا لا حلوة ولا وحشة الموضوع وما فيه أن كان لينا أحنا الاتنين تعليقين قريبين شوية من بعض في بلوج تاني بيسأل عن مصدر معلومات صيغت بشكل إقراري بدون عرض لمصادره فكتبت أنا تعليق باطالبه بمصادر معلوماته دي اللي قدمها زي ما قلت علي شكل حقائق مؤكدة وبعدين جيتي أنتي في تعليقك تقريبا قلتي نفس الشئ فظنيت في نفسي ان الموضوع ده تحديدا هو سبب مدونتك دي بس كده
عموما هو سك علينا أحنا الاتنين لا رد عليكي ولا عبرني
تحياتي وتقديري

بنوتة من وسط البلد said...

الله يجايزك يا شوشو ...
قاسم افندى ,, انا متشكرة جدا على التوضيح .. واعتذر اذا كنت اسأت فهم التعليق الاول .. وده لانى حشاشة اوىى اوىى وباخد على اعصابى وعلى نفسوياتشى وبخاف حد يفهمنى غلطش
على العموم حصل خير .. وسيبك من الى فرقعلنا ده .. بس حضرتشك بتتكلم عن مييين .. متاكد انه انااا ؟؟؟

ADMIN said...

مينفعش نكتب اسامينا مع ان فى ناش بتكتب اساميها احنا مش عاوزين شهرة ويكفينى مثلا ان معظم المدونين عارفين شاب اسكندرانى مش مشكلة اسمى اية ولا بشتغل اية

قاسم أفندي said...

بنوتة
علي ما أفتكر كان عند أختشنا سمباتيك بس أنتي بقي ولا حد تاني مش فاكر ومعرفتش أدور بين الميتين كومنت اللي عندها .. ربنا يزيد ..
ايوة بنقرررررر

مصر هى أمى said...

مساء الخير بنوتة
ديه اول مرة ازورك فيها وان شاء الله مش هتكون الاخيرة فى ناس مش بتكتب بياناتها كاملة لانى بعتقد المدونات ديه زى كتابة المذكرات كل واحد عايز يلاقى صديق يكلم معاه بس من غير ميعرفوا بعض زيك كده مش كتبه اى حاجة عنك
وعموما انا نورت المدونة بتاعتك مش كدة برضة

الدبور said...

رايي الشخصي انه الافضل ان تظل شخصيتانا مجهوله وكما قال "الحصان الاسود"
ان ممكن رايي او موضوع جرئ شويه يسبب احراج لكاتبه علي المستوي الشخصي و في اطار العائله و الاصحاب و المعارف
ونفس الكلام لو الواحد حب يفضفض بكلمتين كده عن البلد و النظام يبقي برضو واخد راحته بدل مايروح في سكه اللي مابيرجعش

واخيرا لو كان عندك وقت ابقي شرفيني في المدونه بتاعتي

www.dabbor.blogspot.com

تحياتي
الدبور

بنوتة من وسط البلد said...

السلام عليكم جميعاا
شاب اسكندرانى:
منورنى يا فندم .. ويكفينا شاب اسكندرانى علشان نعرف انك من اهل الاسكندرية الجميلة ؟؟
منيين بقى من اليكس ؟؟

قاسم افندى:
ميتين كومنت ما شاء الله .. ممكن بتلاتة جنية ونص كومنتات بس يكون بالمكسرات وحياتك ؟؟

مصر هى امى:
يا فندم انت منورنى ومنور المدونة ومدونات الناس الى معانا فى الحتة
وفعلا اتمنى ان زيارتك ما تكونش الاخيرة
انا معاك .. ممكن الاسم ما يفرقش . مش هتفرق معايا اذا كان اسمك مرسى او عباس ويكفينى اسم شهرتك .. بس هل السن والمهنة او الدراسة هتفرق مع اى حد فينا اذا ذكرت ؟؟

الدبور:
نورتنى يا فندم ولو ما عندناش وقت نشترى وقت من على الكشك الى على الناصية مخصوص لجنابك .. سعدت بمدونتك جدا
وبالمناسبةايه حكاية 1924 ؟؟؟ ده لو ديناصور كان زمانه انقرض .. مش دبور
مشرفنى يا فندم

مصر هى أمى said...

بنوتة
مش قلت ليكى مش هتكون زيارتى الاخيرة
ادينى جيت تانى
لو انتى مهتمية اوى بمعرفة الشخص انا بياناتى مكتوبة فى البلوج بتاعى الحاجة اللى مش مكتوبة ان انا لسه عازب وبدور على عروسة
ابقى زورى البلوج ونورينى عندنا كل حاجة سياسة وحكايات شخصية تقطع القلب وسحلب وكاكاو
بس تصدقى انى اكتشفت ان الواحد مفروض ميكتبش اى حاجة عن نفسه خالص من اسم وسن ووظيفة عارفة ليه البوست الاخير بتاعى بعد ما كتبته وخصوصا انى كنت كاتبه عن علاقتى بخطيبتى السابقة وهى زميلتى فى الشغل الدنيا قامت عليا فى الشغل والبيت وماكانش ينفع اقول مش انا ده تشابه اسماء
انا مع الحصان الاسود فى كلامه ان البوستتات ممكن تكون فيها حاجة بتجرح او بتعمل مشاكل فكده اريح

الأباصيرى said...

معلش بقى انا مختلف مع كل حبايبنا اللى فوق

أنا فضحى ووشى مكشوف وكاتب فى البروفايل بتاعى أسمى بالكامل ولوعايزين عنوان البيت ورقم التليفون مفيش مشاكل

بس بلاش معاكسات بعد الساعة 12 بالليل