Tuesday, March 13, 2007

الأسكندرية ....... كما رأيتها


الأسكندرية كما رأيتـــها
اهدى هذا البوست لاسكندرانى فى بلاد الله الواسعة وكمان لكل اسكندرانى ومصرى مغترب عن بلدنا الحلوة
رحلة جميلة استمتعت فيها السبت الماضى 10 / 3 /2007
وهذه لقطات لاماكن ومشاهد احببتها

الكورنيش من المنشية - الأسكندرية حتة من المية


مسجد المرسى ابو العباس


قلعة قايتباى


قلعة قايتباى


قلعة قايتباى - سقف بهو المسجد داخل القلعة


قلعة قايتباى - ارضية بهو المسجد داخل القلعة


المسرح الرومانى


النورس ومراكب الصيادين



المندرة - قصر المنتزة


المندرة - قصر المنتزة - برج الساعة


الغروب - فندق فلسطين - قصر المنتزة


22 comments:

مصر هى أمى said...

بنوتة
ياه فكرتينى باسكندرية والله وحشتنى جدا
اسكندرية بالذات فى الشتا بتبقى جميلة جدا ونضيفة اوى والواحد يتمشى على الكورنيش متعة ما بعدها متعة
شكرا جدا يا بنوتة ربنا يخليكى

Iskanderani said...

عزيزتي الكريمه ....
أشكرك جداٌ من قلبي علي هذا ألإحياء لذكرياتى فى منشأي ومولدي والذي لم اراه منذ فتره طويله جداً وأعيشه الآن فقط فى خيالي وذاكرتي... أشكرك على ألإهداء الكريم وأرجو أن أستطيع زياره مصر عن قريب والتمتع بهدؤ وجمال ألإسكندريه خصوصا فى شهر مايو حيث الدفئ فى الهواء والهدؤ فى أمواج البحر الرتيبه ورائحه الأزهار عالقه فى نسمات المساء.. عندما رأيت الصور التى تجوب ألإسكندريه حركت حنينى وذكرياتى من عقلى الباطن الى حيز الوجود...

أشكرك مره آخرى من القلب وربنا يخليك لنا دائما...

من القلب تحيات إسكندرانى فى بلاد الله الواسعه

بيتنا القديم said...

تسلم إيدك

بس عاوز اقول

ولا بلاش عكننة

ــــــــــــ

علي العموم تسلم إيدك علي الصور

تحياتي

Anonymous said...

لما بتيجي سيرة اسكندرية او بشوف اسمها بحس اني زي الأهبل عايز اجري واسافر حالاً ، مش عارف ليه اسكندرية عندي فيها معنى الراحة والأكل الكتير والنوم المريح والمشي في الشوارع والبحر والحكاوي الكتير ادامه

انني مصاب بلعنة الإسكندرية

أُكتب بالرصاص said...

الله يا اسكندرية


صحيح ...
اللي خلف ما ماتش

اسكندرية ام الدنيا


عزيزة على قلبي قوي


اتتاخري شوية بقا يا عزيزة

بنوتة من وسط البلد said...

مصر هى أمي:
شرفتنى كالعادة بزيارتك الغالية
اسكندرية انا ما رحتهاش كتير .. بس اثرت فيا اوى .. وخصوصا موضوع الكورنيش الى من غير مقاطيع ولا اشكال مالهاش لازمة :)


اسكندرانى:
سيدى الفاضل .. دى اقل هدية اقدر اقدمها .. وان شاء الله ترجع مصر قريب وتزيد من نور مصر ومن نور اسكندرية بنورك
منوررنى يا فندم


سمسم:
الله الله .. هيا فيها عكننة كمان .. لا دوس يا فندم ولا يهمك .. خير فيه عاااااااجة ؟؟؟
انا سعيدة جدا جدا بزيارتك وتشريفك
بس من غير عكننة :)

abd el rahman:
اكتر مشهد اتاثرت بيه جدا وما كنتش عايزة اتحرك من مكانى .. صورة طيور النورس ومراكب الصيادين

يعنى طير وحرية .. سما صافيه وبحر شفاف وهادى وجميل ومراكب الصيد والخير وصوت البحر والمراكب والنورس .. تخيل كل ده يجتمع فى صورة واحدة وتصحى على حاجة مقرفة تعملها فيك نوراساية متغاظة منك وتنزل على صباعك :)

الحمد لله انها ما جتش فى الكاميرا ولا فى علبة الايس كريم D:
صباح الانتخـــــــــــة

أكتب بالرصاص:
عزيزة قاعدة مستنياك هناك على الكورنيش وبتقولك هاتلها معاك كوزين درة ده غير كوز الايس كريم :)
منوررنى يا فندم

أميرة البلطجية said...

تسلم ايدك يا بنوتة
تصوريك ما شاء الله جميل
وتحية لهير اسكندراني في بلاد الله الواسعة

قاسم أفندي said...

حلوة الصور أوي يا بنوتة
باعشق اسكندرية وخصوصا في الشتا بعيد عن زحمة الصيف
آمل متابعة موضوع الأقصى علي مدونتي
توجد أخبار سعيدة
أشكرك

basma saghir said...

انتي رحتي اسكندرية..؟
متخلنيش اكرهك..انا بقالي سنتين مرحتش اسكندرية..مرة بسبب شغلي ومرة بسبب دراستي حسبي الله ونعم الوكيل
يلا الحمد لله كويس انك اتبسطي
واضح انك اتبسطتي
عاااااااا
حقد دفين

بنوتة من وسط البلد said...

أميرة البلطجية:
نورتيينى وانا مبسوطة اوى ان الصور عجبتك .. وانا كمان بحيي معاكى اسكندرانى فى بلاد الله الواسعة

قاسم أفندى:
انا سعيدة جدا بالاخبار الحلوة الخاصة بحملة الأقصى .. جزاك الله عنها كل خير
وسأترك التعليق عليها فى مدونتك ان شاء الله

بيسو:
يا سيتى ان شاء الله تروحى اسكندرية قريب وساعتها انا الى هحقد عليكي :)

بس لو عايزة تروحى الحقى خديلك يوم هناك فى اليومين دول قبل الصيف والزحمة .. لأن فى الصيف هتكرهى الأسكندرية على اسكندر الأكبر شخصيا
نورتيينى

Anonymous said...

الله يا بنوتة بجد ، الصور تحفة ، اسكندرية دى فعلا ليها طعم تانى ، من او لما بدخل و انا بحس ان كل حاجة فيها مختلفة و ليا طعم تانى ، اوافق قاسم افندى ، انا كمان بحب اسكندرية قوى فى الشتاء و كان نفسى دايما اعيش هناك، حتى زحمتها احلى من هنا بكتير

جبهة التهييس الشعبية said...

شارك في التظاهرة التدوينية

الاكواد في هذا اللنك

http://www.linux-fr34k.com/Soka/Blogger/Cod.rtf

كلبوزة لكن سمباتيك said...

الله
بموت فيها بجد

برافو عليكي
صور روعة

شخبطة ملوكى said...

الله الله يا بنوته
صور رائعة لمعالم المدينة المميزة على حوض المتوسط
كنت هناك منذ حوالى شهر استمتع بجو الاسكندرية الرائع و امطارها الاروع و بحرها المتفرد
كم جميله تلك المدينة التى لها سحر خاص و نكهة خاصة فى مصر و فى مدن ساحل المتوسط اجمع
دعواتنا لكا محبي الاسكندرية المغتربين بالعوده لزيارة محبوبتهم

أُكتب بالرصاص said...

نسيت اسألك
بما اني غاوي تصوير


الصور دي من تصويرك والا اشتريتيهم؟

بنوتة من وسط البلد said...

Pakinam Nasser:
اسكندرية فعلا ليها طعم تانى .. يمكن علشان احنا عايشين بعيد عنها .. فكل ما نزورها نحس انها عروسة وانها مميزة
وحشتيييينى على فكرة :)


جبهة التهييس الشعبية:
انا سعيييييييييدة انك زورتينى وان شاء الله هشارك معاكى بس اعرف فى ايه :)


Sampatek:
انا سعيدة جدا جدا بزيارتك وكان نفسى تنورينى من زمان
اوعى بقى تقطعى الجوابات والزيارة
منورااااااناا


شخبطة ملوكي:
منورررنى سعادتك
وانا عمرى ما شفت اسكندرية فى المطر
فى الحقيقة انا استمتعت جدا هذه المرة
الجو كان اكثر من رائع .. والمدينة كانت هادية فى فترة الصباح


أكتب بالرصاص:
الصور دى من تصويرى
وبالكاميرا بتاعتشى
يا رب تكون عجبتك

3araby said...

اسكندرية

ياااااااااااه أحلى مدن مصر .

فعلا تستحق لقب عروس البحر المتوسط

شكراً جداً على عرض الصور الجميلة دى عن اسكندرية .

بنوتة من وسط البلد said...

3araby:
اهلا يا باشا .. عربي وكمان زملكاوى :)
احسن ناس
وانا مبسوطة ان الصور عجبتك واى خدمة

мїяάЖάгїм ™ said...

انا كمان من وسط البلد علي فكره :))
غريبه جدا ، انا كنت في الاسكندريه قريب وواخد صور شبه بتاعتك جدا جدا جدا ، بجد انا مندهش
يعن صورة كورنيش بحري ، صور القلعه ، حتي صوره قبة القلعة من تحت عندي اختها بالضبط !!
سبحان الله

بنوتة من وسط البلد said...

мїяάЖάгїм:
يا محاسن الصدف
بفتح الصاد :)

منورررنى واهلين ومرحبتيين باولاد المنطشقة

мїяάЖάгїм ™ said...

علي فكره يا بنت المنطقه ، انا حطيت اصور بتاعت اسكندريه بتاعتي علي البلوج عندي ، انا حاولت اتجنب الصور المشابهه عل قد ماقدر ، بس بجد مستحيل
هو بعينه بغباوته

إبـراهيم ... said...

حقيقي صور تححفـــــــة يا بنوتة ، هيا دي اسكندرية ، ولا بلاااااش ....


تسلم إيـــدك


تحيااااااااتي