Monday, March 19, 2007

كان ممكن اكون ورقة


كتير يتخيل نفسلى اى حاجة غير انى اكون بنى أدم .. ما هو كله بأيد ربنا .. ربنا زى ما خلقنى انسانة كان ممكن يخلقنى اى حاجة .. سبحان الله ..

ممكن كنت ابقى ذرة تراب .. ممكن ابقى قطرة مية .. كان ممكن ابقى شجرة .. او ممكن كنت ابقى سحاب

كان ممكن ابقى خروف .. كان ممكن ابقى حديد .. كان ممكن ابقى جبل .. كان ممكن ابقى جريد

كان ممكن ابقى سمكة .. كان ممكن ابقى خاتم .. كان ممكن ابقى شعاع .. كان ممكن ابقى عالم .. كان ممكن ابقى كوكب .. كان ممكن ابقى قمر .. كان ممكن ابقى هوا .. كان ممكن ابقى اوكسجين أو سما

كان ممكن ابقى خشبة .. كان ممكن ابقى طير .. كان ممكن ابقى نحاس كان ممكن ابقى بير .. كان ممكن ابقى غصن كان ممكن ابقى فيل

كان ممكن ابقى بطاطس .. كان ممكن ابقى مركب .. كان ممكن ابقى نيل .. كان ممكن ابقى ساقية او ترعة او سور او جردل او عود كبريت

كان ممكن ابقى نار ..أو بركان .. أو فيضان .. امطار و سيول او برميل

كان ممكن ابقى حشرة .. او طاعون او ايدز او سرطان او فيرس سى

كان ممكن ابقى شنطة ... كان ممكن ابقى شبشب او جزمة او بوت طويل

كان ممكن اكون فستان او بلوزة او طرحة او بنطلون وقميص

كان ممكن ابقى سيجارة ... بانجو .. وكان ممكن اكون حشيش

كان ممكن ابقى لون .. او موجة او نغمه او حرف او كلمة او راديو و تليفزيون

كان ممكن ابقى رصاصة كان ممكن ابقى مدفع .. كان ممكن ابقى طلقة ومسدس

كان ممكن اكون لعبة .. كان ممكن ابقى نجمة .. مجرة .. شمس او نهر او حتة من الجنة

كان ممكن اكون من الجن والشياطين وكان ممكن اكون من الملايكة والحور العين

كان ممكن ابقى لحظة كان ممكن ابقى عمر .. كان ممكن ابقى يوم وكان ممكن اكون سنين

كان ممكن ابقى ورقة .. يترسم فيها رسمة .. يتكتب فيها كلمة .. تتلحن عليها غنوة .. ورقة يتكتب فيها تاريخ .. ورقة نتحاسب عليها .. وفيها الى لينا والى علينا ... ورقة تظهر حق مش باطل .. ورقة تنصر مظلوم ومش ظالم ... ورقة مكتوب فيها خبايا وسر دفين .. ورقة تطير فى الهوا .. ورقة حتة من كشكول او من كراسة او من ارشيف .. بس فى الاخر الورقة هتتقطع من الكراسة وهتندفن جوا الأرض ومش بعيد اتحرق وأكون رماد وارجع تانى للتراب

المهم مين الى فهم ؟؟
ومن الأخر .. مين فينا يرضى يكون مين.. ؟؟

واذا ما كنتش ورقة .. ممكن اكون كيس شيبس
ووسعوا بقى عايزة فول شاندوشت
علشان حاسة انى بقيت رغيف
:)

25 comments:

Memo said...

ana 3iza elsandwtsh dah
malish d3wa

أميرة البلطجية said...

وانا كنت عايزة اكون انسيكلوبيدا او قاموس

محمد عبد الغفار said...

انا كت عاوز ابقى على مراد اله اياً كان

Anonymous said...

روووووووووووووووووووعههههه...عجبني ان حتى لو الجمله طالت
بيبقى في اخرها وزن جميييل
وده على موهبتك خير دليييل;)

Anonymous said...

i just want to be so as i am

sherif

lady you havea nice site,i am also agree with you that the song for ever young i want to be is agreat one, i live in Holland and i mis egypt and Alexanderia very much

Sherifanwaranwarahmed@hotmail.com if you want tojoin me on messenger

hve a nice day

مصر هى أمى said...

بنوتة

انا فكرت كده زيك كتير اوى بس الحاجة الوحيدة اللى كنت اتمنى اكونها
اكون عصفورة طبعا مش عايز تريقة على كلمة عصفورة علشان مفيش عصفورة فى وزنى بس ماعلينا لو كنت عصفورةاكيد كنت هبقى رفيع
العصفورة ديه طائر جميل جدا اتنقل فى اى مكان واروح هنا وهناك مفيش حاجة بتحكمنى

عصفورة معناها طائر
مش انى انقل الكلام بين الموظفين وانقل الاخبار للمدير

بنوتة من وسط البلد said...

memo:
الف حمد الله على السلامة ..
طولت حبستك يا بنتى فوق الدلاوب وبعديها حارة النسانيس
يا سيتى ده انا اجبلك 10 شانداوشت .. المهم انك ما طلبطيش موز :)

أميرة البلطجية:
حبيبتى وحشتينى .. حلو موضوع الموسوعه ده .. انا كمان ممكن اكون موسوعة او كالكوليتور

Mohamed a. ghaffar:
منورنى .. بس انت عايز تكون مين ؟؟ ده واحد تايه ده ولا ايه .. انجليزى ده يا مجدى ؟؟؟

ert3ashat:
انا سعيدة جدا بزيارتك .. ويا رب ما تكون الاخيرة يا ابو كومنتسسسس :)


Sheirf:
am very glad with ur visit ,, i hope that it will not be the last
and we can contact a lot through my blog
and u r welcome at any time


مصر هى امى:
حلو اوى موضوع انك تبقى عصفورة .. وانا اكون نبلة :)))

يعقــــوب .... said...

ده من أغرب التدوينات الشوفتها ..فيهل حاجة غريبة!! بتخلى الواحد يفكر فعلا أنا اعدت اقرا فيها أكتر من مرة عشان أشوف أيه أكتر حاجة الواحد ينفع يكونها..بس في الآخر الحمد لله إن الواحد بأه نفسه...بس بجد معبره و محيرة

قاسم أفندي said...

بنوتة
أزيك
شوفي انا لسه راجع من عند أخوكي عبد الغفار الحليوة اللي بيضحك فوق ده ومتأثر شوية بالموضوع اللي كاتبه فقررت أجرب وأكون موضوعي فيكي بقي
كان نفسك تكوني حاجات كتير أوي بس انا شايف انها كترت أوي رغم الجمال اللي في ايقاع الكلمات بس حاسس انها طولت شوية .. ده اللي شايفه مش حلو انما الفكرة نفسها جميلة جدا
انا بقي كان نفسي أبقي نفسي واد حبيب وبيه ومعايا فلوس كتير تلاتين تلاف جنيه
:)

مصر هى أمى said...

بنوتة
كان نفسك تكونى نبلة
ليه كده يا بنتى دا انا طول عمرى بقول عليكى طيبة وهادية مش حرام عليكى تكونى نبلة وتصطادينى انا العصفورة المسكينة مش حرام عليكى يا مفترية

بنوتة من وسط البلد said...

يعقوب:
انا سعيدة اوى اوى بتشريفك لينا يا فندم
وانا اسفة على اى حيرة سببتها .. بس الحقيقة احنا ممكن نكون كل دول واحنا لسه بنى ادمين اذا اكتسبنا خواص كل هذه الاشياء
المهم ايه الى فعلا ممكن نكونه ؟؟

قاسم باشا:
والله يا باشا انا يوميها كان عندى دور برد .. وكنت واخدة بعيد عنك واحدة
Congistal
فطلع الى قصادك ده :)
المهم عجبك الشاندوشت ؟؟

مصر هى امى:
يا باشا ده احنا بنحب نخدم بس .. وبعدين فى حد يشوف عصفورة لذيذة كده ومكلبظة ويسبها كده من غير ما يتعشى بيها
MUM
بس ابقى هات معاك حاجة ساقعة علشان نبللللللع :)

Unknown said...

كان نفسى ابقى شاهد قبر والدى علشان ابقى معاه على طول
بوست رائع وكلمات جميلة احييكى عليها

Horas said...

بداية أسعد بتعليقي علي مدونتك اللطيفة للمرة الأولي
أنا بقي غيرك خالص ودايما بقول أنا لن أكون الا انا محمد محروس ودائما أقول عش يومك واهنأ بحياتك ولا تحزن لكن المهم يكون ليك حاجه عايش عشنها تسعد حياتك وترضي ربنا وتقابله وانت هادي ومطمئن ويا رب مكنش الا أنا
تحياتي

basma saghir said...

كان نفسي ابقى مطر علشان افضل طالعة نازلة من السماء والى السماء
شوية ابقى مطر نازل وشوية ابقى بخار طالع..هتبقى فسحة حلوة
حلو البوست جميل جدا

Anonymous said...

فكرتينى بفيلم بتاع فؤاد المهندس
كان بيقول انا ورقة .. انا ورقة

بنوتة من وسط البلد said...

محمد بدري:
اتاثرت اوى بكلامك
ربنا يرحم والدك ويدخله فسيح جناته ويجمعك بيه فى الفردوس الاعلى ان شاء الله

horas:
محمد محروس .. انا سعيدة جدا بتشريفك وانا كمان مبسوطة انى اكون انا .. مافيش فى الدنيا احسن من الى ربنا خلقنا عليه
بس علشان نعرف الى ربنا اصطفانا بيه على جميع مخلوقاته .. نحط نفسنا مكانهم علشان نعرف ربنا كرمنا على جميع المخلوقات ازاى

بس هل فعلا احنا مقدرين نعمة ربنا علينا ؟؟؟

بيسو:
ايه يا بنتى انتى غاوية شحططة ولا ايه :)

om@r:
وانا افتكرت احمد زكى
انا بيه انا بيه
:)

الأباصيرى said...

انا كان نفسى اكون محمود على
بجد كان راجل ولا كل الرجال
طول بعرض وعندة شركات كبيرة

وو.... مين محمود على دة؟؟
:)

ورقة اية ياست الكتكوتة؟
أنت فاكرة نفسك عايشة فى كشكول

هههههههههههههههه

صباح الخير

Anonymous said...

حلوة قويييى كالعادة يا بنوتة ،
انا قعدت افكر كده كنت احب اكون ايه ، زمان كنت بتخي لو فيه ماكية ندخل فيها و نطلع اللى احنا عايزينه، لان على حسب ظروفنا بنتمتى نكون ايه، بس اعتقد ان مهما كنا ، كنا برضه هنبص على الانسان و نحسده و نقول يا ريتنا كنا انسان ...

الحمد لله

koukawy said...

مش عارفه اشمعني انتي يا بنوته اللي مش بعرف اقرا المدونه بتاعتك مفيش باكجراوند فاتحه تحت الكلام

بنوتة من وسط البلد said...

الأباصيري:
يا باشا محمود على .. على الشريف كلهم مخاليق ربنا

واذا كان على الكشكول ايوا يا باشا .. ما تيجى تنورنا انا حاجزالك سطرين زى الفل تأييل عليهم
:)

باكي:
البنى ادم يا ينتى عمره ما بيعجبه حاله .. يعنى لو كنت ايه .. اكيد كنت هتمنى اكون اى حاجة تانية
بس اكيد مافيش احسن من الانسان الى ربنا كرم خلقة

koukawy:
بصى يا ستى انا تقريبا عرفت المشكلة عندك فين
لو انتى بتستعملى
Netscape Naviagtor Browser
هو الى بيعمل المشكلة دى علشان بتبقى فى حاجة اسمها
Plugins
ناقصة وهو مش عارف يشوف شكل المدونة صح
لو عندك انترنت اكسبلورو
Internet Explorer
شغليه وهو هيبقى زى الفل
ان شاء الله
متاسفييين يا سيتى ونورتيينا
وجربي كده وقوليلي

الأرمـوطــي said...

الله فكرتك جديدة جداً وجميلة جداً

بنوتة من وسط البلد said...

الأرمــوطي:
معلش احنا بنتكلم يعنى :)

Anonymous said...

بنوتة.. انا مش هارد على البوست بتاعك.. أنا بس هادعوكي تقري البوست ده http://olaosman.egyblogs.com/?p=26

مع إعجاباتي :)

بنوتة من وسط البلد said...

علا حبيبتى
وحشتييييييينى ومنورراااانى
حالا يا فندم وعلم وسينفذ
ما تغبيش علينا كده تانى

Anonymous said...

Abivyjavy [url=http://wiki.openqa.org/display/~buy-flomax-without-no-prescription-online]Buy Flomax without no prescription online[/url] [url=http://wiki.openqa.org/display/~buy-bactrim-without-no-prescription-online]Buy Bactrim without no prescription online[/url]