Tuesday, June 12, 2007

تعمل ايه لو صحيت النهاردة ولقيت نفسك امبارح ..؟؟؟


تعمل ايه لو صحيت النهاردة ولقيت نفسك امبارح

ممكن اوى طبعا يحصل.. ان انا اصحى النهاردة الصبح الاقى نفسى لسه فى امبارح او الاقى نفسى اول امبارح او الاسبوع الى فات او الشهر الى فاتت .. ما هى مش غريبة يعنى .. وهو ايه الى عدل فى حياتنا علشان اصحى الصبح وما الاقيش نفسى امبارح يعنى

فى الاول اكيد مش هتاخد بالك .. وبعد كده لما تلاقى المواقف بتتكرر قصادك .. فى الاول مخك هيهنج وهتروح تغسل وشك ومش بعيد تضرب نفسك كام قلم على وشك علشان تفوق .. وبعد كده هتحاول تركز ..وتفتكر اخر حاجة حصلت قبل ما تنام كانت ايه .. او ااخر حاجة كلتها كانت ايه .. واذا كنت بتستعطى حاجة هتحاول تفتكر اخدتها من مين وبلبعت منها اد ايه ؟؟؟ وفى الاخر حتى لو افتكرت هتستلم لانك هتلاقى نفسك مش فاهم حاجة .. وممكن لو حاولت تفهم هتلاقى نفسك بتاخد تاكسى على اول دكتور نفساني مع ان مشوار الدكتور ماكنش حصل امبارح من اساسه .. ركز كده معايا وبلاش تهييس

طيب لو انا صحيت امبارح وده بقى امر واقع .. اكيد هيحصلي تاني كل الى حصل امبارح .. ما هو اصلا كان حصل خلاص .. يعنى كل الى شفته هشوفه تانى .. (هااه .. لسه مركز) يا تري هعمل ايه .. ؟؟

هل كل الى عملته امبارح سواء كان صح ولا غلط هعمله تانى برضة ؟؟؟ وهل هعمله بنفس الطريقة ؟؟ الناس الى اتخنقت معاهم ولعنت سلسفين الى جابوهم ..هلعن الى جابوهم تانى النهاردة ؟؟ الدرج الى فتحته فى المصلحة امبارح .. هفتحه تانى النهاردة .. ؟؟ وقفتى على النواصى ومعاكساتي للبنات والستات هل هكررها تانى ..؟ شفت امبارح واحد محتاج مساعده ونفضتله .. ؟؟ صلة رحم وما عملتهاش .. ؟ غيبة ونميمية وما سبتهاش .. ؟؟ صلاتى الى اتاخرت عليها ولا حتى ممكن ما صلتهاش ؟

مريض قصرت فى حقه وما زرتهوش ؟؟ صاحبي محتاج مساعدة وما ساعدتهوش ؟؟ قشر اللب الى قزقزته وفى الارض ورميته وما لمتهوش ؟؟؟ مسؤوليتى لامي وابويا ومراتى وجوزى واخواتى واولادى الى قصرت فى حق ليهم وما وفتهوش ؟؟

امبارح الى عدى عليا وكان ليا حق وما اخدتهوش .. سلبيتى فى حياتي الى سبتها زى ما هيا ولا جددت فى نفسى ولا طورت فى حياتي وحياة الى حواليا واى جديد ممكن اعمله وما عملتهوش ؟؟

امبارح الى كان زى اول امبارح وزى الى قبله وقبل الى قبله ولا فرق معايا .. واهوا كله فى الاول يوم وفي الاخر ما عشتهوش

يا ترى لو نمت احب اصحى فى انهوا امبارح علشان اغير اى حاجة نيلة انا عملتها .. اصحى فى يوم شتمت فيه حد .. ولا اصحى فى يوم ظلمت فيه حد.. ولا اصحى فى يوم سرقت ونهبت فيه حد ؟؟ ولا اصحى فى يوم قصرت فيه فى شغلي وعمل كارثة واذيت فيها حد .. ؟؟ ... ولا اصحى فى يوم قتلت فيه حد.. ؟؟؟

يا ترى احب اصحى امتى ولا امتى .. ما هى ايامي وانا عارفها ... وكلها مليانة بلاوي والى فات خلاص عدى ومش هيرجع تانى ..

طب اصحى اصلا ولا ما اصحاش .. ولو صحيت النهاردة هفرق عن امبارح ؟ .. ولو ما صحيتش النهاردة وصحيت بكره .. هل بكره هيفرق عن النهاردة وعن امبارح (هاااه ... لسه معايا .. ؟؟)

وطبعا الكلام برضة للناس الى فوق .. وهارش ولا مش هارش .. وهتعملهوملى نيلي نيلي .. هعملهوملك شريهان شريهان
وبدل ما تصحى وتلاقى نفسك امبارح ... ابقى اتغطى بس كويس قبل ما تنام

31 comments:

Desert cat said...

والله يا بنوتة لو كل كل الايام بالشكل ده يبقا الواحد ينام وما يصحاش اساسا على الاقل حيريح البشرية من اذيته
بوست هايل يا جميل كالعادة

قاسم أفندي said...

back to the future
والله بس لو تقولي لي ع الصنف اللي بتستعطيه
صراحة عامل شغل عالي اوي معاكي النهارده
متنسيش تسلميلي ع الناس اللي فوق
وبعدين انتي زعلانة من حاجه ولا ايه بقالك فترة معبرتنيش حتي بشقة فول ايه الحكاية؟؟

شـريف الصيـفي said...

لاسباب تقنية تغير عنوان المدونة
من الغد تواصل هيباتيا الكتابة في موضوع : الله .. النص ... البشر
http://hypatia-theu.blogspot.com

الربان said...

تحياتي

البوست جميل...و فكرة الاستيقاظ اليوم و الحياة مع الامس جديدة و تستحق المناقشة...

الامس و اليوم و غدا...كل يوم له طعم و مذاق خاص...و نحن يمكننا أن الي حد ما ان نغير اليوم الي أفضل من الامس..و نحلم بغد أكثر إشراقا من اليوم.

كل الاشياء بدأت بحلم ...مثل غزو الفضاء...مثلا.

عندي قناعة ان الانسان يستطيع مواجهة التحديات...طالما كان عنده إيمان بالله
و ثقة بالنفس و آمل في داخله.

أعلم أن الشباب في زحمة الحياة و تسارع
وتيرة العيش ربما يشعرون بالملل و الضيق
لكن من هنا يأتي النجاح...أقصد كيف نغير حياتنا من الملل و الضيق الي الامل و سعة العيش و الرزق.

تحياتي...و تقديري...و في انتظار المزيد من كتاباتك.

بنوتة من وسط البلد said...

desert cat:
قطقوطة .. ايه اخبار شرم معاكي :)
المشكلة مش هتتحل باننا ما نقمش تانى يا قطقوطة .. لازم نقوم بقى ونصحى ان شاء الله حتى لو كان فى زمن التتار
مش ان الاوان بقى ولا ايه ؟؟؟


قاسم افندى:
يا فندم انا ما اقدرش اتاخر .. بس كل ما اجى ازورك الاقيك قاعد من نزار وهو الراجل فوق عينى وراسى ومناخيرى .. بس انا مش بفهم منه حاجة بعيد عنك :)

فكك بس انت من الثقافة العالية دى وخليك معايا فى الهرتلة وانا هدلك على الصنف الجديد ..
لسه لانج فى السوق ومن غير اريال واسمه رابسو :)

هيباتيا:
انا مش فاهمة برضة ... فى حد تايه من حضرتك هنا :)

ع العموم برضة انتى منورااانى

الربان:
تحياتي وتقديرى
احنا كتير بنحتاج نعمل وقفة مع نفسنا يوم بيوم علشان اعرف ايه الى ليا وايه الى عليا .. والى ما قدرتش اعمله امبارح لازم اعمله النهاردة وبكره
بس مين يسمع ومين يفوق :) ؟؟

Horas said...

كلامك فكري بميلي ليكي امبارح في فهواه ومقصدي يا ريت تقريه وتردي عليا عايزين نبدأ

اسكندراني في الغربة said...

لا سمك ولا بيض لمدة 4 ايام و انشاء الله حتبقي زي الفل


مفيش حاجة اسمها فرصة تانية الي بيتعمل في المرة الاولى نابع من الشخص نفسة
يعني في المرة التانية حتكون طبق الاصل الاولى علاشان البني أدم نفسة متغيرش

بنوتة من وسط البلد said...

horas:
الف حمد الله على السلامة يا فندم
ومن عنيا الاتنيين :)

اسكندراني فى الغربة:
لا سمك ولا بيض
طب الفول ايه نظامه ؟؟؟؟؟

بالظبط كده يا فندم البنى ادم ما اتغيرش وبيلوم غيره على مصايبه

المشكلة فعلا هل لو اتكررت الفرصة مرة تانية .. فعلا هنتغير ؟؟!!!!!! منورنى يا فندم

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

عجبتنى الفكرة اوى

انا هاورش ومارش

وشوفت القصة فى اكثر من فيلم بس تعرفى

اكيد مش هاعرف اعمل حاجة كالة ابدا

لو علمت الغيب

بنوتة من وسط البلد said...

elgazaly:
انا سعيدة جدا بزيارتك الغالية
وكويس انك طلعت هارش ومارش
انا اعرف علاج كويس للحالة دى
وع فكرة هو دور وماشى فى البلد

منورنى يا فندم :)

الملتقى said...

ندعوكم للمشاركة معنا فى
الملتقى
ملتقى ابداع المدونين
واراءهم ومواضيعهم
تسعدنا مشاركاتكم

basma saghir said...

بيني وبينك..ومتقوليش لحد علشان دي اسرار عليا...انا عايزة اصحى من 22 سنة الي هما عمري كله علشان ابتدي من الاول على مية بيضا كدة ونظافة..مهو اصل الغلط مش بيبتدي في يوم معين الغلط بيدخل حياتنا بالتدريج ولما تبصي لورا مش هتقدري تحددي انا بدأت اعك في حياتي من امتى بالضبط

هيييييييييييه قلبتي عليا المواجع..لو لقيتي فرصة زي دي متنسيش اختك الغلبانة

ody911 said...

تصدقى بقة موضوع جنان


وطريقة تحفة

ومدونة جامدة


وأنا وأنتى ورقصنى يا جدع


أقولك

عادى بقة
أودى

momken said...

هارش
واوعى يغرك جسمك.. اوعى يغرك جسمك
اخدتينى وفسحتينى فيومين امبارح وانهارده
واكنك غرقتينى فشبر ميه
كل كلامك صح ياريتنى اصح فى كل الايام الى بوزتها
والايام الى ظلمت فيها حبايبى والى اتخليت فيها عن ناس اخلصت ليا
ياريته مايكونش حلم
اسلوبك روعه روعه
طريقتك صدمتنى بمستوى عقلى البدائى جدا
انا بحب اسلوبك فى الكتابه ومخك وخيالك الواسع
تحياتى

marwa zaky said...
This comment has been removed by the author.
marwa zaky said...

أولا بجد أحيي أسلوبك انا لسة شايفة مدونتك دلوقتى و مبسوطة قوى ان مصر فيها ناس كدة انتى ما شاء الله مبدعة قوى و الكلام بيحمل ألف معنى و معنى بس الغريبة بجد طالما فيه ناس فاهمة الوضع كدة و حاسين و شالين هم بلدنا كده احنا ازاى فى اللى احنا فيه ؟؟؟ ححاول أنام و اصحى امبارح يمكن أشوف حاجة مش شايفاها انهاردة:)

Anonymous said...

بنوتة ، اولا وحشتبنى ، انت فين مختفية و مش بتسألى عليا ، و بعدين انا عايزة اعرف انتى بتجيبى الافكار دى منين و ازاى بس هى فكرة جامدة ، بصى اعتقد ان احنا هنعمل نفس الحاجات الا لو كنا خلاص شفنا نتيجة افعالنا يعنى لو كنت عايزة ازور مريض و لقدر الله مات يبقى لو رجع بيا الزمن هازوره لكن و لو كان لسه بخير غالبا هنتصرف نفس التصرفات لان للاسف ناس كتير بتحس باهمية الحاجة بعد ضياعها او بعد فوات الاوان، بوست جميل، تحياتى

loumi said...

معلش
اصلى لسه باكتشف العالم الجديد اللى انا دخلته من فترة قصيرة
بس بجد بجد
مش ممكن ايه يا بنتى كميه الفوقان اللى انت فيها دى
صحيح الفكرة انا شفتها فى كذا فيلم
بس انا كتير سألت نفسى السؤال ده
لقيت ان الانسان بيكرر نفس الاخطاء بصورة او بأخرى
مع انه كل ما بيحس انه عمل حاجه غلط بيقعد يفكر نفسه ان مش حيغلط نفس الغلط ده تانى
بس على مين؟
هوب يلاقى نفسه بيندب نفس الدبه
تحياتى

بنوتة من وسط البلد said...

الملتقي:
نشكركم على الدعوة الكريمة

بيسو:
مش لازم ترجعى يا بيسو بالزمن لورا .. بدليل ان الواحد بيتحط حتى الان فى مواقف اتكررت معاه قبل كده وبيغلط نفس الغلط

الهدف ان الى ما عرفتش اعمله امبارح ..لازم اعمله النهاردة وبكره

اودى:
واحلى سلام منى لييك ولكل الزباين الى قاعدين معانا على القهوة

واحلى كوباية زبادى فى الخلاط للباشا يا بليه

وعادى جدا جدا بقى :)
ويا ريت دايما تنورررنى

momken:
مش ممكن .. ممكن منورنى
انت منوررنى جدا .. وكتير علينا الكلام الجميل ده يا فندم

وعلى مستوى عقلك البدائى .. فالرجولة ادب مش هز كتاف
:)

marwa zaki:
عزيزتى الغالية ... انتى نورتيينى
ومصر محتاجة وقت كتيير علشان كلنا نتغير من جوا .. والله انا عندى امل
لو احنا اتغيرنا .. اكييد كتيير اوى اوى هيتغير


Paky:
حبيبتى وحشتييييييني
والله انا عارفة انك اكيد مسحولة فى الامتحانات .. عملتى ايه ؟؟
سيبك هتصل بيكي واعرف بالنفصيل الممل اخبارك ايه :)

وانا معاكى ان احنا مش بنعرف قيمة الحاجة غير بعد ما تضييع مننا .. المصيبة ان احنا مش بنتعلم من اخطائنا .. لو كل واحد راجع نفسه فى افعاله وتصرفاته .. اكسد حالنا هيبقى غير كده

Loumi:
منورانى يا لومي
واسمك جميل على فكرة :)

زى ما قلت لزمايلنا كده .. ان بعد ما الواحد يندب فى الدبة يحاول يتعلم منها بقى وما يندبش فيها تانى

وزى ما فيه وقت فات وندمانيين عليه .. لسه فى وقت جاى نلحق نعمل فيه الى احنا عايزينه

وربنا يدينا الصحة وطولة العمر :)علشان نسد من بلاوينا

Anonymous said...

انا اول مره امر ع البلوج بتاعك وجميل جدا
بس صدقينى ان انت اللى كنت مهيسه ع الاخر
ومش عارفه احنا فى اى يوم
وبعدين انت خليتى كل حياتنا بلاوى
حرام عليكى
انا بعمل حاجات قليله بس من اللى قولتى عليها
لكن لو كلها ده تبقى حاجه صعبه
بس انت صريحه فى حاجه واحده بس
انه بقت كل الايام زى بعضها
وفى الاخر كلها بلاوى

نهى جمال said...

طب وليه افكر كنت هعمل ايه لو صحيت امبارح

الماضي شيء انتهى فعله متهيئلي برده هنعمل نفس الشيء

أولا لأن متهيئلي ده اللي بنعمله أصلا ويمكن بنزود النيلة أكتر

ثانيا لأننا متعودناش نفكر ايه اللي هنعمله في يومنا الحالي يبقى هنفكر هنعمل ايه لو صحينا امبارح

متهيئلي المفروض نعرف ازاي نستفيد من امبارح ونكمل النهاردة

توهتك أنا

موضوع حلو بس توهت في آخره ههه

Horas said...

كل ده بتردي علي الميل بتاعي

بنوتة من وسط البلد said...

محمد جادو:
اهلا بابن عم العريس :)
وشكرا على المرور الكريم
وايامنا الى فاتت وعدت خلاص
ربنا يستر على الى جاى
والمصيبة ان الجاى الله اعلم يا ترى اد الى راح اصلاا ولا لا ؟
معايا !!

نهى جمال:
انا معاكى وما تهتش ولا حاجة .. ختى لسه ماسكة فى ديل فستانك اهه لا اتووه

كل الى انتى قلتيه هو الصح .. والى انا عايزة اقوله .. امبارح وغار فى داهية ببلاوية خلاص .. ولسه معايا النهاردة وبكره وبعده .. طب هتغير امتى ؟؟

فهمتى الفولة :)


حورس:
حمد الله على السلامة
واعذرنى يا فندم
قريبا ان شاء الله

Iskanderani said...

مساء الخير ياسيدتي؛

انا راح انام تاني وانادي عل حسين يدفع الفاتورة وانادي علي صفية تغظين من تاني علشان ماعرفش ان النهارده لسه امبارح

تحيات إسكنراني في بلاد الله الواسعة

Unknown said...

توبيك رائع وكلام خلاصة فعلا
ثانكس يا بنوتة من نص البلد
على التوبيك الجامد ده
الى الامام دائما

بنوتة من وسط البلد said...

Iskandrani:
هو حسين وصفيه لسه موجودين
ده حسين ده طلع غلبان اوى
ما هو لو كان صحى امبارح من الاول ماكنش خلا صفية تعمل عملتها وتجيب موبايل بكاميرا 5 ميجا بكسل

ع العموم لو حضرتك ناوى تكمل نوم يبقى اقابلك بقى اول امبارح :)

The Riddle:
انا متشكرة اوى يا ريدل على الكلام الجامد
الا بالمناسبة اخبار نبوية ايه :)

منورررنى يا فندم وما تغيبش علينا فى الجوابات

Anonymous said...

سلام الله عليكم ورحمته تعالى وبركاته

بداية أؤكد التحية...

يا أستاذتي لا أجد ما أقول تعليقا على هذه التدوينة، لمسني العنوان.. وتاريخ التدوينة, لأني لو صحيت يوم كتابتك للتدوينة ولقيت نفسي إمبارح كنت سألت الله ألا يحدث لي ما حدث في هذا اليوم،


فكرة التدوينة ومحورها إبداع

أؤكد من جديد التحية وأنحني للكلام الخلاصة

وكل التقدير للبنوتة متمنيا ألا ينضب حبرها، ويكثر من ضغطها على لوحة المفاتيح، ولا يسمعها صوت نقر الماوس على علامة إغلاق الصفحة

إنسان خاصمته إبتسامة الدنيا

nosha said...

فكرتك جديدة وليها معاني كبيرة والتعبير عنها جميل جداً لأنها بتقول حقائق بتحصل فعلاً
ولكن ليها أفكار كتير ياريت اللي شافها يفهم الكلام كويس
وأتمنى يارب كلنا نكون بنعمل عكس الكلام ده كله
وأخيراً موضوعك هايل لأنه بيناقش موضوع بجد
NOSHA

بنوتة من وسط البلد said...

انسان خاصمته ابتسامة الدنيا
انا فعلا سعيدة بكلامك الرائع والى كتير علينا اوى يا فندم
وهلا بيك بعد طولة الغياب

نوشا:
منورنى يا فندم بزيارتك الغالية
وزى ما انت قلت بالظبط اهم حاجة فعلا ان احنا نفهم الكلام كويس وما يعديش علينا وخلاص
زى ما كل يوم بيعدى علينا وخلاص
انا متشكرة اوى لتعليقك الكريم

حسن ارابيسك said...

بنوته الفكرة حلوة
لكن الموضوع هايختلف من واحد للتاني ساعات نتمنى نرجع لفترة ونصحح مسار أشياء في حياتنا وساعات ويمكن نصمم على نفس الشياء ونفس معاناتها زيمكن ما نتمناش الفكرة من أصلها

الفكرة حلوة
بس كان نفسي تخدمي عليها أكتر من كده
كان ممكن تحطيها في قالب مختلف خالص كان هايطلع فكرة فلسفيه مرتبطه بكل دواخل النفس ومفردات الحياة
لكن كونك بحثتي على الفكرة ولقتيها برافو وتحياتي ليكي

بنوتة من وسط البلد said...

حسن ارابيسك:
انا سعيدة جدا يا فندم بزيارتك الكريمة ورأيك السديد

الموضوع زى ما قلت ليه جوانب عديدة ومرتبطة بمفردات معقدة ومركبة فى شخصياتنا

بس المهم ان الفكرة واحدة على كل النواحي ان لو امبارح اتكرر معايا تانى هعمل كل الحلو تانى واسيب الوحش الى عملته

ولا هفضل زى ما انا مش هتغير

والفلسفة بتاعة الموضوع بتختصر فى ان لو امبارح اتكرر او ما اتكررش مش هتفرق .. المهم انا اتعملت من تجاربي السابقة ولا لأ ؟؟

ما هو امبارح عدى خلاص ومش راجع تانى طب النهادرة وبكره وبعده .. ؟؟

ليه مش بنتعلم من اخطائنا وليه بنكررها .. ليه افضل ندمان على ايام فاتت وانا لسه معايا ايامي الى جاية ..؟؟

الموضوع طويل طوييل .. المهم انى قدرت اوصل المعلومة وباب النقاش مفتوح لعرض مساحة اكبر من الافكار والاراء

انا متشكرة جدا واعتذر للاطالة